2009-11-16 – Fraser Island-mail

Kære familie og venner

Den 16. november står solen op kl. 04:50 over Fraser Island. Vi ved det, vi var der.

Fraser Island er verdens største sandø og vi har de sidste par dage set så meget sand som der må være i Sahara.

Vi har også skubbet og gravet vores 17 personers 4WD bus fri på sandede veje og strande. Vi hat kørt over 80 km/t i vandkanten af Coralhavet på østkysten og fløjet over vandreklitter i det indre af Fraser og kørt ad veje som om vi sad i en tørretumbler.

En eventyrlig tur, men vi så ingen dingo’s (vilde hunde), kun spor efter dem.

Siden sidst har vi været meget i naturen.

Vores første stop var Eungella NP hvor der var mulighed for at se platypus’er (næbdyr er den danske betegnelse). Det har stået højt på ønskelisten i mange år og her var muligheden.

De eneste muligheder for at se dem var sent på eftermiddagen og tidligt om morgenen. Vi kom til Eungella 15:45 og en time senere så vi vores første platypus. Og næste morgen og næste aften og næste morgen igen. Det var et helt usædvanligt sted vi var havnet og vi nød hvert øjeblik. En platypus er omkring 45 cm lang og lever på stille steder i floder og vandløb. Vi har en derhjemme som tøjdyr og den er en tro kopi i størrelse og udseende.

Der er lidt billeder fra turen hertil og også Platypus.

I Clairview – atter ude ved det forbudte vand ved Stillehavet – blev vi nærmest overfaldet af sultne papegøjer af racen Rainbow Lorikeet – på billedet kan alle se hvor smukke de er og hvorfor de hedder Rainbow.

Regnvejr – det første i 9 måneder – oplevede vi de første 2-3 dage efter vi forlod Lindeman. I radio og TV ønskede de at regnen fortsatte, men som feriegæster er vi ikke helt enige. Regnen medfører også, at det fra at være ’varmt og tørt’ blev ’varmt og fugtigt’ og det er der stor forskel på.

I Agnes Water skinnede solen igen og vi er nu endelig kommet så langt syd på, at faren for Stingers er forsvundet og vores første ordentlige bad i surferbølger var bare skønt og samtidig så vi fra stranden 2 delfiner på jagt efter fisk.

Livet er sommetider mærkværdigt og forunderligt.

Lidt billeder fra vores tur.

På grund af den tilstundende week-end kunne vi kun få én overnatning i Agnes Water / 1770 fra torsdag til fredag.

Da vi er på vej ned ad kysten så Agnes på kort, accomodation-guides og krystalkugler og fandt frem til Bargara ude ved Stillehavet – selvfølgelig.

Mon Repos Turtle Rookery ligger lige udenfor byen og vi opsøgte det lokale Info Center for at høre om det var muligt at få billetter til samme aften – det var det – så kl. 18:30 (det er mørkt på det tidspunkt) var vi ved Rookeriet og ventede på at én eller flere skildpadder skulle finde på at lægge sine æg på netop denne strand. Æglægningen er først lige startet for en uge siden så det var langt fra sikkert. Vi blev inddelt i 3 grupper og endelig omkring 21:30 blev vores gruppe (2) kaldt ned på stranden.

En stor Loggerhead skildpadde, der målte 99 cm i skjoldets længde og vejede omkring 100 kg, var ved at udgrave sin rede oppe i klitterne. Vi stod vel en 30-40 mennesker rundt omkring og kiggede på. Under hele seancen med udgravningen og bagefter selve æglægningen var hun fuldstændig ligeglad med os. Og da hun et par timer efter havde fået begravet sine omkring 150 æg, fulgte vi hende hele vejen ned til vandet igen.

En helt fantastisk oplevelse – og det bare fordi vi kun kunne få et motelværelse for én overnatning.

Det var langt over midnat inden vi var ”hjemme” igen.

Vi sender lige et billede efter at hun har dækket æggene til og lige før hun er på vej tilbage til havet – vi måtte ikke tage billeder hele tiden, men vi har noget godt video.

Agnes Water var også årsagen til at vi dagen efter oplevede det fantastiske at se en stor Loggerhead skildpadde (det hedder den altså) lægge æg på stranden nord for den lille by Bargara øst for Bundaberg. Det skete ved 10 tiden om aftenen i den mørke nat og tog et par timer.

Vi sender denne gang nogle billeder fra en anden af vores passioner. Naturen. En platypus i Broken River i Eungella NP, Rainbow Lorikeet’s der spiser udenfor vores cabin i Clairview Beach Holiday Park, Dingospor i sandet fra Fraser Island, den subtropiske regnskov i Finch Hatton Gorge i regnvejr og et godt forsøg på at skubbe vores bus fri på de sandede veje.

Der er billeder både af skildpadder og Fraser Island.

Kærlig hilsen

Agnes & Flemming

Her kommer næste mail til hjemlandet.