20. til 25. februar 2023 – Victor Harbor til Perth

Mandag den 20 februar 2023 – Victor Harbor – Granite Island og Murray Mouth

Vi skal på pingvinvisit på Granite Island i dag, men først skal vi lide nyde morgenstilheden på terrassen inden vi kører de knap 5 km derned.

Man kan komme med en hestetrukken sporvogn derud men også gå den lille km der er derud.

De har fået bygget en ny bro derud siden vi var her sidst.

Vi ved godt det er lidt tidligt på året for pingviner, men om ikke andet får vi rørt benene – for det er en bakket ø.

En is gør godt inden tilbageturen, men hvorfor ikke!?

Lad os da tage sporvognen – det er jo sidste gang vi er her! Som sagt så gjort – og en hyggelig tur er det.

Vi har også et andet mål i dag: Murray’s udløb i Sydhavet. Den løber gennem Lake Alexandrina inden en enkelt ”sprække” adskiller den fra havet.

Sandvandringen er stor her så staten flytter rundt på omkring 100.000 kubikmeter sand om året her for at regulere blandingen af ferskvand fra floden og saltvand fra havet.

Vi har et andet problem: Frokost! Fish & Chips i Port Elliot med udsigt over havet gør godt.

Så er det tilbage til campen. Hvad pokker! Vores kode til gaten dur ikke? Vi er ved den forkerte camp og må lige vende ved kontorets hjælp og ud igen.

Og 1 km nede ad vejen ”finder” vi vores egen.

Grin og ost og rødvin og atter en gang ”Australian Idol” fra 7 gød godt.

Tirsdag den 21 februar 2023 – Victor Harbor – Camp-walk, The Bluff og Victor Harbor Golf

Morgenmad på terrassen og så er det billedtid for Agnes og jeg går Camp around og oplever det sædvanlige:

Foruden cabins og campere på gennemrejse er der masser af caravans der er ombygget til ”faste” huse mere eller mindre pænt.

En enkelt ”gade” er skiltet med ”Private access area” og jeg turde ikke gå derned af for 2 ”tanter” kiggede hvast på mig.

Ved 13-tiden er vi klar til at tage på tur. Målet er ”The Bluff” en stor klippeformation syd for Victor Harbor. Et godt sted for lystfiskere og vi skimter lige en delfin.

Vi bestiger klippen – en smule – og har god udsigt til Granite Island.

Vi er sultne nu så målet er Victor Harbor Golf Club for sådanne er normalt gode for en god frokost og her også for et 1. teested hævet 20 m over fairway. Spændende og god frokost ligeså.

Vi rundet lige byen og ser lige sporvognen fra Granite Island (den sidste i dag) køre i remise og så kan hesten endelig holde fri (de har flere).

Og det gør vi også med brød, ost og hvidvin på terrassen inden vi skal se videre på den næsten uendelige ”serie” Australian Idol”.

Men ½11 eller ½23 er det sovetid. Vi skal jo tidligere op i morgen. Det er afrejsedag.

Onsdag den 22. februar 2023 – Victor Harbor til West Beach – Sellicks Beach, Port Noarlunga og Glenelg

Det blæser på terrassen så morgenmaden tages inde til 7News.

Vi er gode til at pakke i dag og kommer afsted før tid selv om vi ikke skal langt i dag.

Vi skal krydse Fleurieu Peninsula og kører ad Hindmarsh Tiers Road – vandfaldene kører vi ikke til – i adstadigt tempo med god tid til at kigge på de flotte bakkede landskaber, uden at genere for mange bilister.

Første stop er Sellicks Beach med en strand der kan køres på og det bliver der. Os undtaget.

Vi følger nu ”strandvejen” nordover lige til Port Noarlunga hvor muslinger og vin venter på os på balkonen hos Horta’s med udsigt over revene og den lange bro som vi må vandre på inden vi skal videre i vores 40 grader varme bil.

Næste stop er Glenelg – hvorfra der er sporvogn til Adelaide – fordi vi lige skal have repareret en mobiltelefon.

Og dagturen ender i Big4 ved West Beach og ligner overhovedet ikke den camp vi var på i 2012.

Vi slapper lidt inden en tur til stranden og herfra kan vi se vores gamle hotel i Glenelg.

Stranden og vandet indbyder til et morgenbad i morgen.

Bøfferne bliver grillet, men sovsen forbliver kold fordi vi ikke kan få mikroovn og kogeplader til at fungere – det betyder endnu en dag med salat.

Jeg må i receptionen i morgen!

Torsdag den 23. februar 2023 – West Beach – Glenelg og Adelaide Airport

Vi kom for sent op til morgenbadet. Og morgenmaden tages i køligheden i vores cabin, mens naturen udenfor fylder varmegrader på.

Men vi skal til Glenelg for at hente min ”nye” mobiltelefon – nu sølv isf hvid.

Og så kan vi klare lidt indkøb og en cafe-tur.

Vi tester også lige turen fra vores camp og ud til lufthavnen – mindre end et kvarter – vi kan jo også både se og høre dem fra vores cabin.

Nu er der blevet skygge syd for vores cabin så jeg kan sidde der og taste lidt ind på PC’en mens Agnes morer sig med vaskemaskiner og tørretumblere og strygebræt.

Man skal ikke taste for hurtigt på PC’en for så bli’r man svedt – så det er godt at jeg er bedst til enfingersystemet.

Middagen er let i dag for vi har købt sushi og den nyder vi også i skyggen af vores cabin.

Og så var der for øvrigt ikke noget i vejen med vores kogegrej, det var bare en kontakt der ikke var tændt fordi vi havde sat noget grej foran den og slet ikke set den – helt til grin!

Der var 40 grader i dag.

Fredag den 24. februar 2023 – West Beach – Morgenbad og Glenelg

Og de lover 40 grader i Adelaide i dag.

Vi vågner heldigvis tidligt i dag, lige til et havbad og vi har hele stranden for os selv. Vandet er lunt og lækkert og salt. Skøøøøøønt.

Morgenmaden må tages inde for vi har ingen skyggepladser udenfor på denne tid af dagen.

Agnes er gået agurk i nummerplader – mindst 1 fra hver stat – og også nogle af de skægge.

Men trods varmen må vi på tur. Vi tager bilen ind til lystbådehavnen ved Glenelg – de skal gennem en sluse for at komme ud at sejle – og går så ind til hovedstrøget hvor sporvognen til Adelaide går fra.

Varmen får os til at falde ind hos ”Surf & Saving” – hvor vi falder i snak med et sødt skotsk par – mens vi nyder vores STORE øl i skyggen på deres balkon.

Så kan vi lige klare de sidste skridt til bilen og hjem igen.

Vi skal jo også til at pakke til flyveturen og det kræver lidt snilde med en Eski i kufferten og kuffertvægten har vi glemt i Hørsholm.

Vi skal have bøffer i dag og grillen kalder, men ikke ret længe for den sidste ”mand” har efterladt den i en frygtelig stand, så stegepanden i vores cabin må holde for med mados i hele hytten!

Det var nu ikke så slemt, men vi skal jo også sove her i nat.

Lørdag den 25. februar 2023 – West Beach til Perth – Val & Patsy

Det har regnet i nat så luften er frisk og dejlig kølig til morgen.

Men det er også store pakkedag. Ikke alene skal vi forlade campen, men vi skal også skifte landsdel fra South til West Australia, så vi skal ud og flyve, men først 15:40, og også sige farvel til vores Hyundai i30.

Vi får lov at blive i vores cabin til 11:00 og vores campingstole bliver også fordi vi forærer dem væk.

Vi finder strandvejen og tager en walk og kigger på surfere og huse og nybyggeri af et nyt ”Surf & Saving” sted. De findes i hver by med strand og/eller havn og er normalt også gode spisesteder.

Lige omkring 12 er vi i lufthavnen og får afleveret bilen.

Og selvom vi først skal flyve 15:40 blev både bagage og vi checket ind og lidt overvægt på den ene kuffert blev ”overset”.

Kaffebaren kalder og ”bageren” ligeså.

Der ser ud til at være lidt forsinkelser, men lad os nu se.

Der er 2½ times tidsforskel på Adelaide og Perth og vi lander næsten til tiden ved ½17 tiden.

Nu skal vi bare til AVIS og hente vores nye bil og der er lige lidt bøvl med dem omkring størrelse mv, men vi ender med en Mitsubitshi ASX hvor der lige er plads til alle vores pakkenelliker.

Og så skal Gerda lige sættes til så vi kan finde vejen til vores venner Val og Patsy hvor vi skal bo de næste dage.

De sidste billeder fra South Australia kommer her.

Og turen fortsætter i WA lige her.