30. december – 3. januar 2010 – Nytår i Sydney

Onsdag den 30. december 2009 – Sydney – Bondi Beach

Vi får gratis morgenmad pga vores trængsler med værelset. Så kan vi bruge lidt mere på kaffe og kage.

Det er Bondi dag i dag og vi skal med tog og bus i dag og bruge vores ugekort. Tog til Bondi Junction og bus 378 til Bronte Beach – en flot strand og god cafe – og så tager vi kyststien mod Bondi Beach – en lille times slendren.

Lidt frokost inden – der er bus mod Watsons Bay – vi skal i vandet. Bondi er en god og sikker strand og der er lækre bølger.

Der er bus 380 til Watsons Bay, men derfra satsede vi på færgen retur. HA, sidste færge er gået for i dag. En is fra verdens langsomste ismand klarer hjernen. Vi går til busserne. 324 går om 5 minutter og ovenikøbet til CQ og kører også ad William Street på vejen så vi ser hvor biludlejningerne ligger.

Vi er først tilbage ½18 og slapper lige til kvart i 20 hvor vi er på vej til færgen til Darling Harbour. ½21 er vi derovre, men forsinkes lidt af en dame der falder i vandet. – Dramatisk/udramatisk på en gang.

Sushibaren lukker vist kl. 21 og vi er der et kvarter før og bliver bænket med vores te og sushitog og så er det bare at tage fra. Vi er de sidste! Som vanligt!

Vi når en færge hjem med nogle søde familier med philipinsk baggrund, inden vi åbner for “Ørnen” i TV.

Se nogle lækre billeder fra Bondi Beach.

Torsdag den 31. december 2009 – Sydney – Ocean Room

Vi sover længe i dag. Det ser koldt og regnfuldt ud. Men koldt er det ikke. Det er bådvejr.

Vi når 10:50 færgen til Parramatta og den går hele vejen op til Rydalmere med “rigtig” flod det sidste stykke af vejen. Undervejs ser vi hvordan folket flokkes på alle steder der kan være et tæppe eller telt, med eski og rygsække.

Og der er endnu flere da vi er på vej tilbage med samme færge, især Cockatoo Island Camping havde rykind.

CQ er et mylder af mennesker, afspærringer og forbud florerer.

Vi tager lige en turkish inden vi flygter til Old Cremorne med Mosman-færgen 13:55 og tager en walk tilbage mod Cremorne i en “have” af blomster og gamle huse.

Cremorne er det bedste sted at se fyrværkeriet fra – tror jeg.

Mylderet i CQ er endnu værre nu. Alle bænke er optaget og folk skal sidde der 9 timer endnu inden fyrværkeriet. Vi andre kan gå hjem og slappe og stryge tøj og sådan noget.

Her kommer nogle indtryk af et nytårsramt Sydney.

Der er et mylder af mennesker da vi er på vej til Ocean Room. Lara tager godt imod os og vi får det bedste bord med udsigt mod havn og Operahus.

Vi startermed champagne på havnefronten inden vi seates og maden begynder at komme afbrudt af fyrværkeri ved Operahuset kl. 21 og et levende mylder af spisende, drikkende og dansende mennesker.

Lige før midnat er gaderne fulde da Harbour Bridge starter det nye år i 25 graders varme.

Fyrværkeri mm kan ses her.

Det var bare en oplevelse også ved ½2 tiden da vi er på vej hjem.

GODT NYTÅR

Fredag den 1. januar 2010 – Sydney – Manly Beach

Da vi er hjemme ved 2-tiden, ringer jeg lige til Lise, og da vi vågner ved 9-tiden er det tid for Christian og Franck.

Der er heldigvis morgenmad til 11 i dag. Det drypper lidt, det er varmt, det er fridag så alle er på gaden i dag og alle skal til Manly ser det ud til og det skal vi også.

Corso’en er også fuld, men hvor får vi øl. Det lykkes til sidst og pizza – en god en – oveni, men så skal vi også ud og lufte vores nytårsblege mave i bølgen den blå, det er koldt, men fede bølger.

Solen kommer frem på vej tilbage og World har flyttet sig fra Kings Wharf til CQ og skygger nu for Operahuset – vi bliver nød til at klage.

Vi er dødtrætte så vi sidder bare og hænger og kigger på billeder og sådan noget. Først ved 21-tiden går vi over til den lokale Angus-burger. Vi spiser den på CQ med udsigt til Operahus og World inden vi går hjem og ser nytårskoncerten fra Wien direkte i TV live.

En god dag at slappe som det kan ses her.

Lørdag den 2. januar 2010 – Sydney – Neutral Bay & Kath

Vi vågner sent. Det er en varm dag. Det bliver en varm dag.

Agnes skriver mails og jeg går en tur omkring i lørdagsmarkedet her i Rocks. World sejler først i aften kl. 18 mod Batemans Bay.

Vi tager færgen til Neutral Bay. Skyerne har samlet sig sammen og det begynder at regne på vej derover, men heldigvis ligger Thelma & Louise lige ved siden af færgen – og vi skulle derind – så vi går i læ for frokost og kaffe og kage.

Der er en walk fra Neutral Bay til Cremorne Point og den tager vi. Hyggelig tur gennem villakvarterer og langs vandet; og så kan vi tage en færge tilbage igen, og der er hedt i CQ.

Men vejret er omskifteligt. Men det klarer helt op til aften og vi har bestilt bord på hotellet for vi venter gæster.

Kath fra Cape York turen kommer og vi sidder udenfor på vores morgenmadsterrasse i en lun aften med hyggelig og livlig snak over bordet.

Kath skal med færgen til Balmain så vi følger hende på vej og tager lige en stroll til Operahuset i en aftagende fuldmåne.

Dagens tur kan ses her – også Thelma & Louise.

Søndag den 3. januar 2010 – Sydney til Leura

Det er køligt og støvregner til morgen.

Der skal pakkes og vi tjækker ud kl. 11. Bilen skal først hentes kl. 13 så vi efterlader kufferterne og går til QVB gennem støvregnen og videre ud til MAUI/Thrifty. Vi får en næsten ny Ford Falcon XR6.

Det er nemt at komme til Harrington Street. Og vi finder også den rigtige vej ud af Sydney ad HWY 4.

Men selv en søndag er trafikken tæt så det går trægt til tider.

Efterhånden som vi kravler op mod Blue Mountains tiltager regnen og disen. Første afkørsel i Leura misses så vi lander midt i byen og det tager lidt tid at finde Fairway Lodge, men det går.

Af med bagagen og ned på cafeen for lasagne og vi når lige lidt mad og vin og romindkøb inden lukketid kl. 17:30.

Vi går i bilferiepakkemode, får sendt nytårsmail og spiser først ved 21-tiden med ild i pejsen. Men så er det også sengetid.

Lidt billeder fra dagen blev det da til.

Her kommer næste beretning.