4. – 10. februar 2019 – Karijini National Park

Lige nu og her sidder vi foran vores telt i Karijini NP sammen med vores hus-Lizard og en masse fluer og tænker på de oplevelser, vi har haft her i Nationalparken. I morgen flyver vi tilbage til Perth.

Dag 18 i Australien – Canberra til Perth

Vi fik taget en fin og hyggelig afsked med Amalie og hendes australske familie i går aftes.

I dag skal vi tjekke ud fra vores cabin, men vi bliver i pool-området på campingpladsen og får arbejdet lidt med hjemmesiden inden vi i løbet af eftermiddagen lige besøger det sidste udsigtspunkt her – Mount Ainslie – hvor den ministerielle akse er helt tydelig.

Nu skal vi bare lige finde en tankstation og fylde bilen op inden den skal afleveres. At finde en tank ved flyvepladsen! Jo tak! Den ide har en masse andre også. Så vi holder i lange køer for at få lov til at aflevere nogle $.

Så skal den bare afleveres – men hvor? Skiltningen i lufthavnen er bare så dårlig, at vi kører rundt flere gange før det endelig lykkes – godt vi er i god tid.

Canberra er godt nok hovedstaden i landet, men lufthavnen ligner lidt en provinslufthavn. Godt nok er der security, men i forhold til alle andre steder vi har været, er der intet problem i at tage en cola-dåse og en flaske sodavand med igennem og selv et par små neglesakse overlever, for vi flyver jo indenrigs, og Australierne gider ikke alt det bøvl.

Flyet afgår til tiden kl. 19 og vi har 4½ times flyvning foran os – tid nok til at se en film: Bohemian Rhapsody om Freddie Mercury. En fantastisk film som kræver et stor lærred og gode højttalere – så den må vi se i en reprise biograf når vi er hjemme igen.

Vi lander planmæssigt 20:30 (der er 3 timers tidsforskel) og 21:15 er vi pr. taxa ved vores flotte B&B nær lufthavnen, hvor vores vært David tager imod.

Dag 19 i Australien – Perth til Paraburdoo

Vores lille Fokker-fly til Paraburdoo går først 13:40, så vi har god tid og en internetforbindelse. Det giver os mulighed for at blive færdige med hjemmesiden og få sendt mails hjem.

Nyhederne i 7-News melder stadig om de ekstreme vejrforhold i Queensland, men også en god nyhed – ihvertfald for en kvinde fra Melbourne.

7-News TV udlodder hver morgen 10.000 $ skattefrit – til folk der har tilmeldt sig konkurrencen – ved at ringe et nummer op. Når der skal findes en vinder, må telefonen kun ringe 3 gange, og bliver den ikke taget går puljen videre til næste dag. Og i dag var puljen oppe på 120.000 $. Hun og familien trængte virkelig til pengene kunne man høre, så det var en god historie.

David kører os til lufthavnen hvor afgangshallen heldigvis er dejlig kølig, og en ung dame tilbyder små smagsprøver på landets vine. Det blev til nogle stykker.

Der er knap 2 timers flyvning til Paraburdoo og vi lander til tiden 15:25 efter en meget turbulent indflyvning, men en perfekt landing.

Var der varmt i Perth rammer en hel mur af varme os, da vi stiger ud af flyet i Paraburdoo. Der er 40° udenfor.

Se også lige billederne af vejrudsigten vi fandt for Paraburdoo inden vi tog af sted fra Perth.

Vejrudsigt for de næste dage

Var lufthavnen i Canberra provinsiel, er Paraburdoo det rene ingenting – Lufthavnsbygningen er bare lille. Kufferterne kommer ud på en vogn, nu skal vi bare slæbe vores habengut over til AVIS, og det er heldigvis kun 10 skridt og så kan vi tage vores hvide Mitsubishi Pajero Sport i besiddelse.

Paraburdoo ligger kun 10 km fra lufthavnen og inden vi tjekker ind på Inn’en køber vi lige lidt ind i IGA.

Paraburdoo Inn ligner en typisk australsk bar, men vores værelse er pænt og nydeligt. TV’et virker ikke, men det bliver fixet. Der er terrasse, men det er ret uinteressant, det er kun for lokale at sidde uden for – aircondition på værelset er nødvendigt.

Dag 20 i Australien – Paraburdoo til Karijini National Park

Der er ingen tvivl – små 1.500 nord for Perth er vi kommet til OUTBACKEN – vi ankom til Karijini NP kl. 14 efter lidt indkøb i minebyen Tom Price, vi kørte lidt af en omvej på grund af dårlig skiltning og måske lidt uopmærksomhed, så allerede her stiftede vi bekendtskab med Gravel Road(rød grusvej).

Her bor vi i telt i 40° varme, godt at det er en tør varme, ellers ville vi nok ikke kunne holde til det. Vi har eget bad – men intet køleskab – heldigvis er der en elektrisk “vifte”, der prøver at holde temperaturen lidt nede i teltet, og så har vi jo medbragt en Esky (køletaske) fra Danmark ,og den er der god brug for herude i varmen. Den er elektrisk, men bliver herude mest fyldt med is fra vores Karijini Eco Retreat, og sammen med Eco Retreatets isboks klarer vi os lige med masser af indkøb af is.

Vi er trætte efter rejsen og varmen, og finder en god skyggeplads i læ af teltet, hvor vi kan sidde og nyde kolde forfriskninger. Her bliver vi siddende og slapper af resten af dagen mens skyerne begynder at trække sammen til torden og lynild. Et flot skue på afstand ud over “stepperne” og det bliver ved i flere timer – også efter sengetid hvor vi kan ligge og se på lynene – tordenen udeblev fuldstændig.

Se lige lidt billeder fra vores camp.

Dag 21 i Australien – Karijini NP – Fortescue Falls og Dales Gorge

Det gælder om at være tidligt oppe før det bliver rigtig varmt, og det er vi.

Vores første brusebad her er noget af en overraskelse. Der er intet koldt vand her overhovedet. Det kolde vand er så varmt som et normalt bad. Det er svært at være viking.

Morgenmaden står vi ikke selv for – den indtages i restauranten lige fra kl. 7 af.

Vi skal på sightseeing i nogle Gorges i dag.

Vi starter med Dales Gorge hvor vi først besøger Fortescue Falls. Mange trapper ned, men de er lette.

Derfra kører vi videre til Circular Pool. Oppefra ser den ene pool meget rød ud, men vi kan også se en lidt blågrøn, så vi beslutter os for at gå derned og få et svalende bad.

Her er der ikke trapper, men masser af stentrin i forskellig sværhedsgrad, og var vi ikke svedte i forvejen bliver vi det på vej ned.

Ingen af pool’ene indbyder til et bad, så vi nyder kun naturen hernede inden vi begynder opstigningen og den er endnu hårdere og varmere både for svedkirtlerne og for pulsen. Både ben og hjerte klarede det, men det er nok lige på kanten af hvad man skal udsætte sig for i den varme, for der var stejlt.

Tilbage i vores telt pauserer vi på vores skygge terrasse resten af eftermiddagen sammen med fluerne, mens skyerne igen trækker sig sammen til torden og lynild. Og midt under vores rejemiddag begynder det også at støvregne – lækkert.

Og efter sengetid – 20:30 – kommer der også regn ind på sengen, så vores teltvindue må vi lige op og lukke for natten.

Dag 22 i Australien – Karijini NP – Hammersley Gorge

Vi er meget tidligt oppe til en lille walk til et udtørret Joffre Falls inden morgenmaden.

Turen i dag går til Hammersley Gorge og vejen dertil er omkring 50 km gravel road. Men den bedste gravel road vi nogensinde har kørt på – ligesom en asfalt vej. Normalt er gravel road noget af en rystetur medmindre vi kører omkring 100 km/timen og nærmest flyver over alle rillerne i vejen.

Omkring 10:30 er vi ved gorgen og nedstigningen til bunden er så nem, at vi ovenikøbet kan have vores esky med os.

Med en sol der nærmest står lige over hovedet på een er det svært at finde skygge så parolen er: Masser af solcreme på og drik en masse vand.

Der er et par skønne pools her, og selvom vandet ikke ligefrem er koldt er det bare lækkert at være i. Det er en meget smuk Gorge og vi møder en ung dame, der bor 3 timers kørsel herfra, hun fortæller at denne Gorge er hendes favorit.

Det bliver til mange badeture og lidt krydsord indimellem og så nyder vi bare omgivelserne og 5 norske jenter, der også lige skal bade.

Nu vi er langt væk “hjemmefra”, lægger vi vejen forbi byen Tom Price og fylder diesel på bilen, for der er store afstande i Nationalparken, og vil vil ikke risikere at løbe tør for brændstof. Vi køber også lidt ind og deler lige en halv liter is på “torvet” inden vi sætter næsen hjemover i 41° varme.

Aftenen slutter som tidligere med at skyerne begynder at samle sig, og det lyner i det fjerne.

Dag 23 i Australien – Karijini NP – Fern Pool

Vi vil til Fern Pool i dag.

Men hov! Vejen til Weano Gorge – der har været lukket alle dagene på grund af kraftige regnskyl i sidste uge – er pludselig blevet åbnet.

Den skal vi da lige se, så vi drejer til højre ud ad en lidt molestreret gravel road med en blanding af store huller og store regnpytter. Lidt slalomkørsel klarer det hele, og der er kun 15 km derud.

Og gorgen er helt ubeskrivelig smuk. Nok den flotteste vi har set.

Men dagens mål er Fern Pool i den anden ende af Karijini NP knap 100 km væk.

Adgangen til Fern Pool går via Fortescue Falls – en let nedstigning – og så spadserer vi lige 10 minutter nede i dalen og vi er fremme til et eldorado for børnefamilier og en lækker pool at dyppe sig i. Og så kan vi også finde skygge her.

Her kommer lige lidt billeder fra Gorges vi har besøgt.

Det bliver til mange skønne og forfriskende dyp inden vi efter 3 timer sætter næsen hjemefter.

Vi har ikke lang tid til at hygge med niplies og et glas kølig vin inden vi skal til middag i restauranten kl.18, hvor Manager Mike serverer og hans søde kone Kathryn står for maden. Lækker laks med en dejlig kold Chardonnay til. Middagen/menuen skal bestilles om morgenen, for den skal jo lige tøs op først, for vi er jo ude i OUTBACKEN.

20:30 er vist ved at være almindelig sengetid herude, hvor det bliver tidligt mørkt, men så kan vi jo også sove lige til kl. 6 morgen.

Dag 24 i Australien – Karijini NP via Tom Price og Paraburdoo til Perth

Måske er vi tossede? For hvem finder på at flyve små 1.500 km til den røde Outback i meget hot vejr, når det ellers er den sydvestlige del af Vest Australien, vi har planlagt at besøge.

Vi er glade for at vi har gjort det, for Karijini National Park er meget smuk, at vi har været gode til at akklimatisere os og har tålt varmen forbavsende godt, er jo også bare fantastisk, men nu glæder vi os altså også til at komme sydpå til civiliserede egne, hvor vi kan dyppe os i havbade i køligere temperaturer.

Men først skal vi jo lige på en lang flyvetur igen. Bilen skal afleveres i Paraburdoo Lufthavn kl. 16 og vores fly afgår først kl. 18:40, så vi er sent fremme på vores overnatningssted i Perth.

Bilen var ren da vi fik den, det er den ikke længere, efter en tur på Gravel Road med en kæmpestor vandpyt, er den blevet meget “Outbacket” at se på.

Man siger at Australiens hjerte er rødt, det kan vi bevidne, her kommer lige nogle billeder af den røde jord oppe fra det tropiske nordlige Vest Australien.

Se nogle billeder fra vejene her.