15. januar til 21. januar 2018

Mandag den 15. januar 2018 – Cape Town til Trawal

Cape Town til Trawal

I dag er det 06:30. Det meste blev pakket i går og vi skal først mødes kl. 9 så der er god tid til morgenmaden.

Jeg skal lige have købt en CD fra HopOn/HopOff. Det sidste pakkes og vi er ved bussen kl. 9 sharp.

Vi skal lige på indkøb og det skal busfolket også og omkring 10 er vi afsted ud af byen hvor vi rammer N7 nordover. 11:08 er vi i Malmesbury, 11:50 tanker vi i Piketberg og 12:51 er vi i citrusdal hvor frokosten rettes an, og vi sidder i vores flugtstole og spiser.

Turen hertil gik gennem meget tørre områder og køer og strudse sloges om den smule græs der er. Nogen steder var dog grønt for de havde vandingsanlæg. I Citrusdal var der grønt og gult og vinmarkerne begyndte også efter 14:38 Clamvillan og vores camp 15:11 ligger midt i vinmarkerne ved Trawal.

16:10 er campen rejst – vi har nummer 3 telt.

Der er arrangeret vinsmagning – inden middagen – hos Michael Sparky med 6 gode vine fra hans vingård – Klawer Cellars.

Klawer Cellars Wines

Middagen er medister og lamb og ris mmm og serveres ved 19-tiden – uhm – og så er der ellers præsentation af og fra hver især og almindelig snak omkring bordet indtil 21 hvor det er mørkt og Sydkorset kan ses og det er sengetid. Vi skal tidligt op.

Vi kørte knap 300 km i dag og her ser vi hvad vi så undervejs.

Tirsdag den 16. januar 2018 – Trawal til Augrabies NP

05:20 er vi ved at stå op. Vores guider er allerede i sving. Et brusebad og vi er klar til kl. 6 morgenmaden.

Vi hjælper med opvasken og guiderne pakker lejren.

Kl. 7 er vi afsted. Vi skal op igennem Vanryhnspas og kommer op på højsletten i 800 moh på vej R27.

Foruden fotostop er første stop i Calvina. Vi er nu i Northern Cape. I Brandvlei er der atter stop inden frokostpausen på en rasteplads – 12:48 – lige efter Kenhardt.

Vi er på vej ind i vindistrikterne igen på vej mod Keimos og Kakamas og også områder hvor temperaturen runder de 40ºC. Vi drejer ad R359 – 15:40 – mod Augrabies NP og en super campinglejr der. Teltene bliver lige rejst inden vi skal på tur ud til vandfaldet. Flot med klipperne men ikke imponerende i størrelse. Og så var der så varmt at det var hårdt at gå rundt derude at jeg afstod fra det og fandt en skyggefuld plads.

Tilbage i lejren – 18:00 – står den på bad og vask og cognac og cola inden middagsmaden. Vi får kødgryde i dag med ris og frugtsalat til dessert og god snak rundt om bordet og Jumi (vores guide) fortæller om den kommende dags safari og dyrenes “opførsel” og vores.

Vi er først i seng efter 22 og silkecoconen er alt nok i nat. Det lyner i det fjerne.

Vores position er her:  S 28º38,407′ E 20º20,981′

Vi kørte omkring 600 km i dag.

Og trods varmen lykkedes det at tage nogle billeder.

Onsdag den 17. januar 2018 – Augrabies NP til Kgalagadi NP

05:20 er vist ved at være almindelig optid. Lige et bad i en dejlig kølig morgen. Vi har vist vænnet os til varmen.

06:00 har vi atter pakket vort grej og sidder ved morgenmaden. 07:00 er vi afsted. Rutinen holder.

I Upington skal vi lige have fyldt væskedepoterne (øl + cola) og kokken købt ind – også ost i dag.

Vi kører stadig på højsletten (850 moh) og det blæser heroppe i dag – det hjælper.

11:55 lander vi til frokost ved Molopo Kalihari Lodge. De har også WiFi. Vi er først videre 13:18 men der er ikke langt til Kgalagadi Camp og mens campen sættes går vi lidt rundt og ser på forretning og restaurant inden vi 16:30 skal på gametour i en 3 timers tid.

Ét af de dyr vi så på turen var denne skønne høne:

Maden kommer herefter hurtigt på bordet mens der igen er lyn i horisonten. Men fluks blæser det op så maden må i bussen. Vi andre kan dog spise ude. Men vinden vil vinde og begynder at blæse telte omkuld. De reddes.

Det bliver natten til gengæld ikke. Hele natten blafrer teltet vildt så mange ikke får lukket et øje. Regn truer også, men bliver væk.

Og så skal vi oven i købet tidligt op i morgen.

Vores position er her:  S 26º28,460′ E 26º36,752′

Vi kørte kun omkring 450 km i dag samt en gametour.

Torsdag den 18. januar 2018 – Kgalagadi NP med game-tour’s

04:30 ringer uret. Vinden er stilnet helt. Det er kulmørkt og lygterne må i brug.

05:00 er der lige en kop kaffe inden vi 05:30 er afsted på dagens 1. game-tour.

Vi får set masser af dyr foruden hjortene fra i går mmfl, men også nogle højdepunkter: Hjorte m/kalve, Gnuer m/kalve og så “selvfølgelig” Dyrenes herre: Løven og hele 2 af dem solede sig, begge kiggede lidt på os og den ene gik lige til vandingsstedet

og så over på den anden side af vejen – WOW.

Vi har brunch undervejs m/æg og bacon og mmm. Vi er hjemme igen ved 13-tiden til samtale omkring bordet i skyggen af vores træ.

16:30 skal vi igen på game-tour. Løverne er der ikke længere. Så der er ikke rigtig bid på denne tur.

20:00 får vi en lækker oksegryde med masser af grøntsager og pasta til. Uhm atter en gang.

Vi holder ud til 22:30. Men kl. 01 bliver vi vækket af dryp på teltdugen – bliver det til noget? Det er ikke godt at vide, så vi “skalker lugerne” og sveder med anstand.

Om det blev til noget med det regnvejr ved jeg ikke, jeg sov.

Men nogle billeder blev der da taget.

Fredag den 19. januar 2018 – Kgalagadi NP til Fish River Canyon – Grænsen til Namibia

Uret ringer 05:30. Soveposer og puder skal pakkes og soveunderlag, tøjsnoren også, og så de tunge kufferter og vores rygsække og så et bad og så er det også blevet madtid 06:30.

En dejlig kølig morgen – 28º – i dag. Vi kommer afsted lidt før ½8. 5 i 9 er vi ved grænsen mellem Sydafrika og Namibia.

Vi skal “logge” ud af ZA og ind i Namibia, alt OK lige indtil Jumi har et forkert pas med. Nu skal vi tilbage til bussen, altså logge ud af Namibia og ind i ZA. Nu kan vi kun afvente en afløser for Jumi. Han kommer med 2 AUS passagerer, der flytter over til os og så tager Jumi den anden bus tilbage efter sit pas og støder til os om et par dage.

Vi har travlt nu og ræser mod Keetmanshoop for indkøb inden vi ræser videre til vores camp i Fish River Canyon. Frokosten er sandwich undervejs.

Vi er varme og der er bar her så vi tager en kold cola med på solnedgansturen til canyon’en. Vi bliver kørt ud til et af udsigtspunkterne hvorfra vi går tilbage til “hovedtribunen” og kører ud til “solnedgangspunktet”.

Se billeder fra Fish River Canyon mm lige – her.

21 er der middag: Kylling og couscous og livlig snakken rundt om bordet lige til 22:45.

En flot aften og fantastisk stjernehimmel.

Vores position er her:  S 27º31,317′ E 17º49,063′

Vi kørte omkring 600 km i dag.

Lørdag den 20. januar 2018 – Fish River Canyon til Sesriem

05:00 ringer uret næsten som vanligt, men vi snuer lidt. Morgenmaden tages mens dagen gryr og 07:00 er vi på vej ad C37 og C12 nordover.

Ved Seeheim på B4 findes Namibia’s største bro og vi går over. Vi skal videre ad C14 mod Bethanie. Vi kan se Tiras-bjergene i den vestlige horisont.

I Helmeringhausen skal der tankes og her ligger hotel og kro – sikkert en gammel tysk kro fra den tid – og her kan man få apfelcrumple – som de reklamerer en del med heromkring.

Før Maltahöhe går C19 mod Sesriem fra. Efter en times kørsel holdes frokoststop.

C27 fører direkte til campen og vi lander 15:45. Mens campen sættes vederkvæger vi os i velkomstcentret indtil vi 17:45 skal på solnedgangstur i klitterne et godt stykke fra campen – vi kørte derud, og billeder fra dagen og solnedgangen kommer – her.

Vi fik for øvrigt 5 nye ombord her i Sesriem – 3 danskere og 2 italienske piger.

Vi er hjemme igen til middagen 20:30 som Zi og Wuzi har stillet op imens.

En god lækker aften som slutter lidt over 22. En dejlig kølig nat følger.

Vores position er her:  S 24º29,035′ E 15º47,337′

Vi kørte omkring 600 km i dag.

Søndag den 21. januar 2018 – Sesriem

04:30 ringer uret. Det er bare op!

05:15 er vi ude af campen. Vi skal ud  og se solopgangen ved dune 45, men der skal kravles helt op på toppen af klitten i det bløde sand – ca 200 m – det er hårdt og kræver pauser, men op kom vi.

07:00 er der morgenmad på parkeringspladsen inden vi kører længere ind i Namibia ørkenen. Herfra er der walks og climbs til nogle af de gamle udtørrede søer ved Deadvlei og Sossusvlei.

Var det hårdt at gå op ad klitterne var det skideskægt at løbe nedad igen.

Vi var hjemme igen til frokost ved 12-tiden. Og så har vi varmefri hele eftermiddagen indtil Jumi kommer tilbage. Velkomstcentret er det køligste sted.

Billeder fra formiddagens prøvelser er – her.

Først kl. 17 er vi afsted mod Sesriem Canyon, det gamle udtørrede flodleje som vi stiger ned i. Spændende tur og klatring gennem kløften.

Billeder fra kløften er – her.

Zi (Mzingeli) tryller igen, nu med lækker lammegryde med alskens grøntsager og ditto krydderier.

Holdet holder ikke længe i dag for det har været en lang dag og vi skal tidligt op igen i morgen.