25. januar til 3. februar 2023 – Lakes Entrance til Apollo Bay

Onsdag den 25. januar 2023 – Lakes Entrance til Paynesville – Bairnsdale og Raymond Island

Dagen starter altid med et brusebad. Og så er det bare at tænde grillen i fælleskøkkenet så den er ordentlig varm inden jeg kommer med bacon’et så det blev perfekt stegt i dag. Uhm!

Vi skal ikke langt i dag så vi strækker den lige til det sidste.

Først skal tanken toppes og så købes lidt ind i Woolworth inden vi rammer landevejen igen, men første fotostop er kun et minut væk.

Selv om der er tilladt 100 km/t på  landevejen (de mindre veje) så holder jeg på mine 80 km/t og så må de vente på overhalingsbanerne, der kommer med jævne mellemrum.

Vi holder lige benstrækkestop i Bairnsdale – selvom turen i dag nok er den mindste – og lander 12:30 hvor vores logi ikke er helt klart endnu, så vi tager lige en walk langs vandet og kigger på færgen til ”Koala” Island (håber vi). Og så kan vi komme vi ind.

Skønt logi med terrasse lige ud til vandet.

Men vi skal med færgen til Raymond Island og gå ”Koala-trek’et”.

Og vi ser et par koalaer. Og så kommer én kravlende lige ved siden af os og hen til det nærmeste træ og kravler op og finder sin gren. Fantastisk.

Vi skal tilbage til fastlandet og lige forbi IGA Liquorstore for endelig at få en Bundaberg Rum som straks nydes på terrassen og det gør aftenens grillbøffer også.

Torsdag den 26. januar 2023 – Lakes Entrance – Australia Day og Raymond Island

En sådan dag må vi jo se 7-news til morgenkaffen og det kan vi heller ikke undgå for Kakaduerne holder skrigekoncert allerede ved 6-tiden og så kan vi lige så godt stå op.

Morgenen er kold og overskyet så kaffen tages inde.

Og sådan en dag kan kun bruges på én ting: Få styr på hjemmesiden og mails mmm.

Og det tager faktisk en hel dag.

Først ved 16-tiden tager vi færgen over til Raymond Island igen.

Vi går den modsatte vej i Koalasporet i dag og møder både Kakaduer, Kookaburra, Koalaer og en Kænguru søreme.

Vi finder en sti som fører os rundt blandt nyplantninger – som de gør meget ud af – og steder vi aldrig har gået før – og hvor stien slutter sidder søreme 2 koalaer og  siger farvel og tak.

Vi kom til at snakke dansk på færgen tilbage og straks var Stine der. Dansk – gift med australske Greg. De har 2 ”store” sønner som nok skibes til DK for deres videre uddannelse for det er sk…dyrt i AUS. Stine har stadig forældre og søskende i DK.

Aftenen er i Australia Days tegn i TV.

Men også nogle billeder.

Fredag den 27. januar 2023 – Paynesville til Philip Island – Port Albert, Port Welshpool og Cowes

Det er store pakkedag i dag og der slæbes poser med alskens grej ud i bilen, og én kuffert, for den anden lå der allerede og vores Eski er det vigtigste.

09:50 tjekker vi ud og siger pænt farvel og en stak AUS-kalendere (2023) kommer med.

Princess HWY kalder i Bairnsdale. I Sale tager vi Gippsland HWY og i Yarram købes der lige ind inden vi stikker ned om Port Albert hvor vi har boet for mange år siden. Hotellet brændte for 5 år siden, men ser ud til at fungere igen.

Port Welshpool er næste stop med lystfiskere der er dygtige til at håndtere deres motorbåde når de skal op på traileren.

Den lange bro – genopbygget i 2019 fra en almindelig træbro – er meget lang så vi gik ikke hele vejen ud ad den – vi skal jo til Cowes i dag.

Gippsland HWY holder for til vi støder på Bass HWY og frakørslen til Phillip Island og så er det bare at komme til Cowes og blive indkvarteret på vores hotel Wawes Appartment på øverste etage (4. sal) med udsigt over vandet og sol fra morgen til aften.

Lørdag den 28. januar 2023 – Philip Island – Golfklubben, Seal Rocks og markedet

En skøn morgen med sol og morgenmad i skygge på altanen.

Vi har fundet et sted hvor vi måske kan få det kabel vi mangler til Video-optageren når vi skal overføre optagelser til computeren. Så er det bare at finde stedet. Uden ”Gerda” (vores GPS) var det ikke gået.

Asfalt afløses af grus og smal vej og lige før den slutter ligger det. Det er en uofficiel ”butik” i et privat hus, men han ved hvad han snakker om og han har søreme kablet.

Så er det skønt at vi kommer lige forbi golfbanen på returen og det koster en kop kaffe i ro og mag.

Men Seal Rocks kalder med gode udsigter og måske en pingvinunge selv om det er lidt tidligt på sæsonen.

Der er bygget et helt gangsystem op herude så der er udsigt både til klipper, skær og havet, men også til skråningerne hvor der både er huler, men også sat kasser hvor pingvinungerne kan gemme sig, mens de venter på mad fra ”forældrene”.

Først da vi er på vej til bilen igen spotter vi pludselig liv i en af kasserne = en meget lille unge!

Så vi kører glade derfra og lander midt i et marked der er sat op mens vi var på tur og her kan vi få vores frokost: Rejer og Ringe.

Der var 32 grader i dag og levende musik fra tribunen også til vores tærte+laksemiddag under åben himmel.

Også her kommer et par billeder.

Søndag den 29. januar 2023 – Philip Island til Big4 i Frankston – Baxter

En stille morgen ovenpå markedet i går, men alt – jeg siger alt – er ryddet. Godt det samme for det regner til morgen.

Vi tager det stille og roligt og er selvfølgelig først ude kl. 10.

Agnes vil gennem ”træalleen” og det kommer hun. Sammen med 100’vis af biler der forlader ”ferieøen” i dag og køen varer helt til broen ved San Remo. Der skulle være pelikaner her, men vi kører videre mod Bass HWY.

De næste 50 km er gennem et kedeligt, intetsigende område ad A420 vejen indtil C781 vejen mod Frankston.

Der er både bager og Woolworth i Baxter, så kaffe+kage og så er vi klar til lidt indkøb.

Vores erfaring er efterhånden, at alle må bo langt fra supermarkedet, for alle indkøbsvognene er fyldt til bristepunktet og lidt til og vi står altid som nr. 3 – 4 i køen – så indkøb tager tid.

13:00 kommer vi til vores Big4 og får cabin 28.

Vi tager lige en gåtur rundt inden pligterne kalder: Der skal vaskes! Men strømmen er gået. Heldigvis fungerer et andet vaskehus, så det klares.

Der er lammebøffer og salat til middag i dag.

Mandag den 30. januar 2023 – Frankston – Golfklubber og Botanic Garden

Oppe ved 7-tiden, lidt køligt og overskyet så morgenmaden anrettes inde.

Men vi skal på tur i dag. Ud at se på golfbaner, heriblandt en mesterskabsbane. Vi får straks at vide, at den kun er for medlemmer og at vi ikke engang kan få en kop kaffe i restauranten.

Allernådigst kan vi frekventere Pro-shoppen, men ikke alle varer må købes af ikke-medlemmer.

Det var så langt nordpå som Sandringham og Cheltenham.

Så nu sætter vi kursen mod Cranbourne og Royal Botanic Gardens der og vi kommer lige til en rundtur i Parken på ½ times tid i buggy.

Så er det også tid til kaffe og kage inden vi begiver os ud på egne gåben.

Og runder turen af med udsigtspunktet med vue til 2 farvande.

Så er det også tid at komme hjem til eftermiddagskaffen i vores flugtstole foran kabinen i sil bag sky – næsten.

Vi fik gode australske bøffer med salat.

Tirsdag den 31. januar 2023 – Frankston – Sorrento og Arthurs Seat samt Frankston bymidte

Vi sover lige til 8 i dag, så sen morgenmad, men vi har jo fri i dag.

Meen! Vi skal nå en færge i morgen, så i dag tager vi en prøvetur derned; for hvor lang tid tager det derned? Hvornår sejler de? Hver hele time finder vi ud af! Reservation: Ikke nødvendig.

Kører vi kl. 10 – vores smidudtidspunkt – burde vi kunne nå 11-færgen.

Vi pauser lidt inden vi sætter kursen mod ”Arthurs Seat”.

Vi tager ikke gondolen derop men kører adde krogede veje til toppen.

Fantastisk udsigt heroppefra.

Vi går nogle småture i stisystemet heroppe inden cafeen kalder med lidt fast føde.

Vi søger mod ”strandvejen” nu for vi skal have købt lidt ind i Frankston.

Vi finder også Woolworth, men by og trafik bryder vi os ikke om – køb ind og kør ud og så er vi på vej tilbage til vores Big4 og niplings og vin foran vores hytte i sol fra en skyfri himmel.

Agnes snakker med vores overforbo fra WA. De har sabbatår og har kørt nord og øst og syd for at komme hertil.

Vi fik også købt sushi i centret derinde og det er middagen i dag.

ABC – det er en TV-kanal – har en god naturudsendelse vi ser inden sengetid.

Onsdag den 1. februar 2023 – Frankston til Lorne – færgetur fra Sorrento til Queenscliff

Vi er tidligt oppe i dag – dels skal vi tjekke ud og så skal vi også nå færgen i Sorrento kl.11.

Vi er afsted ½10 så vi kan tage det stille og roligt. Der kommer lidt dryp undervejs.

Bortset fra busser og varevogne mm er vi første bil ombord og på ”2. etage”.

Vi afgår til tiden. Vinden er sydlig lige fra Sydpolen af og færgen sætter sig lidt i søen undervejs, mens vi nyder kaffe og croissant.

Hvordan kommer vi i land fra vores 2.etage? Vi kan ikke se nogen rampe! Let nok! Hele dækket vi holder på fungerer som en elevator og ud kommer vi i Queenscliff.

Vi søger kystvejene med fyrtårne, sand- og klippestrande og flotte udsigter generelt.

Vores logi skulle ligge i Lorne – eller tæt på – med det viser sig at være hele7 km fra, men flot liggende i en ”slugt” med høje bjerge omkring og Cumberland River løber ud her.

Laksemad og kaffe og billedarbejde og walk hele lejren rundt. Og så har vi gas-pejs for her er køligt i slugten.

Og så får vi får varmrøget laks til aften.

Den varslede storm i slugten udeblev, så det var en stille nat.

Torsdag den 2. februar 2023 – Lorne – stranden, hængebroen og byen

En kølig morgen. Kakaduerne græsser ovre ved floden og det er der faktisk også et par store kænguruer der gør.

Der var ikke toaster i hytten. I stedet har vi et gaskomfur med en speciel indretning over ovnen der fungerer som toaster, men pas på at brødet ikke får for meget.

Og så har vi også et par døde telefoner. Nok fordi vi ikke har WiFi her og samtidig er der heller ikke tlf-dækning. Så vores telefoner har brugt al deres energi på at lede efter en sender hele natten => døde!

Men skidt med det. Vi skal på tur – bare de 7-8 km til Lorne.

Der er surfere på stranden og bølger til det.

Området kalder – vi har jo boet her engang.

Erskine River kalder (nærmest en å), men der er en hængebro lige før havet og også en cafe i solen hvor Sim (Simone) også regerer og hun har levet i byen hele sit liv.

Vi tager stranden tilbage med ”løbende frø” inden Cityarkaden kalder med butikker og ishus og en bænk hvor vi kan spise dem.

Så går det også hjemad ad GOR (Great Ocean Road) med fotostop ved hver vigeplads undervejs.

Det drypper da vi kommer til lejren og det slår over i regn afløst af sol og lidt mere regn.

Men efter bøfferne til middag klarer det op og 4 kænguruer har tænkt at underholde os!

Fredag den 3. februar 2023 – Lorne til Apollo Bay – Marengo & GOR

Det har styrtet ned i nat. Cumberland River lever op til sit navn nu: flod. Kænguruerne står bare og græsser.

Vi har ingen hast i dag og er først afsted kl. 10.

Det er GOR vi kører på i dag og ved hver vigeplads kører vi lige ind så dem der kommer bag ved kan komme forbi og vi kan tage billeder af klipper, strande og hav og der er bølger derude i dag og nogle steder også surfere – også nogle gode.

Et par steder tager vi stier ned til stranden og her er brombær undervejs. Uhm.

Lidt efter 12 er vi nået til Apollo Bay og vælger lige en stille cafe for kaffe og brød/kage.

IGA ligger selvfølgelig på hovedgaden og Liquor-store så lidt indkøb bliver det også til.

Vores campingplads ligger ikke i Apollo Bay men i Marengo – igen en blanding af hytter, campingpladser og teltpladser og så igen campingvogne med tilbyggede huse – så de campingvogne kører ingen vegne og alle meget flotte.

Det er faktisk en af de flotteste pladser vi har set på vores vej.

Nogle byger kommer forbi, men det gør ikke noget for vi har lidt billedarbejde at se til.

Og mad får vi såmænd også.

Og billeder får vi også taget – se her.

Og turen får vi også fortsat her.