– Australien 1995

Turen til Australien i 1995 havde to formål.

Dels ville jeg gerne se min gravide datter og så var det også for at hente indtryk og inspiration til vores tur i 1996, hvor vi ville besøge de unge mennesker i Brisbane og bagefter ture lidt rundt. Men den tur er en anden sag.

Som når vi sejler skrev jeg også her logbog (dagbog) og her er uddrag fra “dagbogen”:

Tirsdag den 14/11-199 – Gøgevang – Lufthavnen – Heathrow – på vej til Bangkok

Agnes og mig kom i god tid – kl. 14:00 – til skranke 134 hvor Agnes får første chok, flyet er aflyst, det skulle gå 15:55. I stedet skal jeg med SK503 kl. 17:30, så vi får god tid i cafeen og traveture i afgangshallen.

16:15 er det farvel og jeg skal købe ind til Claus og slik til mig selv, men kan ikke finde noget.

Gaten er 17 og flyet forsinket et kvarter, men afgår med planlagt delay.

Ankommer til London kl. 19:00 lokal tid og hvor det bare er at følge skiltene til en ventesal, så kommer bussen der fører os fra terminal 3 til 4 i Heathrow. Det er en lang tur og det var godt at jeg blev tjækket ind til både London og Brisbane i Kastrup.

Sprut ser ikke billigere ud i Heathrow og slik kan jeg ikke finde. Jeg må klare mig uden. Det regner selvfølgelig her men der er 12 grader.

Afgang til tiden 20:15 LMT, hvor vi straks får udleveret menuplan for hele turen og med valgmuligheder selv som World Traveler = Economy. Det er ikke Singapore Airlines, men SAS og det ligner dem fra Stockholm. De her er søde og det er Sarah der har vores “lane”. Jeg sidder sammen med Lisa fra New Zealand som skal af i Bangkok. Maden er god og rigelig og du kan få alt drikkeligt, undtagen champagne, der skal betales. De viser 3 film, men jeg får kun set Apollo 13 så sover jeg

Onsdag den 15/11-199 – Bangkok på vej til Sydney

Kl. 15:00 LMT er vi i Bangkok. Lidt forsinket. Så vi får kun ½ time ude af flyet. Her er 28 grader og fugtigt. Jeg snakker engelsk med en pige, der har lidt orienteringsproblemer. Hun er fra Sverige. Jeg får nye naboer fra Thailand, men finder ud af, at familien er delt og flytter fra 32C til 30H ved siden af to ældre damer – fra England tror jeg – men de er fra Brisbane. De tror jeg er fra Amerika.

Det er dag i DK men her er kulmørkt, så det lykkes udmærket at sove selv på denne del af turen.

Torsdag den 16/11-199 – Sydney til Brisbane – Douglas Street og Lise & Claus

Ankommer Sydney før tid = 04:30 LMT i 26 graders varme. Der er 10 timers forskel til DK og altså 1 time til Brisbane. Vi skal afgå 06:50 så her er god ventetid, men lufthavnen sover og vi er første fly ud. Men jeg ser at de har spiritus i 1,125 ltr flasker.

De var der ikke! Lise og Claus. Vi landede også før tid of formaliteterne incl. lugtehunde (snifferdogs) var hurtigt overstået. Jeg prøvede at ringe DK, men kunne ikke få telefonen til at fungere. Men så så jeg Lise og Claus komme hurtigt til. De har fået bygget ny international terminal, så det kneb at finde rundt – for Lise og Claus altså.

Klokken var 8 LMT og vi var midt i rush hour, så det tog sin tid at komme gennem byen, men så kunne jeg lige få peget ud hvad der var hvad.

Douglas Street er ret bakket, området er skønt og udsigten superb. Modsat normalt QLD-vejr så regner det i dag.

Vi får lidt morgenmad og kører så Claus på job, som er ganske nær ved, og tager så ned i det lokale Toowong Mall. Vi skal købe ind til week-enden. Alle nationaliteter falbyder deres specialiteter på små spisesteder, hvilket vi prøver senere på dagen da sulten melder sig igen. Vi får også lokaliseret bageren.

Claus bliver hentet for han skal lave maden – persilleindbagt mørbrad med ris – og sidder så og snakker løst og fast indtil midnat.

Det var første dag. Frøerne kvækker hele natten.

Fredag den 17/11-1995 – Bytur i Brisbane – På vej til Brunswick

Lise og Claus skal på job i dag. Jeg kører med. Lise jobber ved den Botaniske Have og jeg bliver sat af midt i centrum ved Myer’s Mall. Det byger igen i dag og nogle ordentlige nogen så det gælder om at have ly i nærheden. Jeg bruger nogle timer på at browse og finder så en lille hyggelig cafe på Quenn’s Street ved en biograf. Cruiser ned gennem gaderne. Får købt Jefferson Airplane og kigger lige forbi den katolske kirke inden jeg når Pier 9. Jeg går langs floden med både ved pæle og den Botaniske Have med fugtige mangrovesumpe. Solen er kommet frem og så er der altså varmt, før var der bare varmt.

Jeg finder Lises universitet, men det kniber med at finde bygningen og da det lykkes er hun lige gået.

Claus samler os op kl. 14 og så er der 160 km til Brunswick Head hvor vi skal tilbringe week-enden. Vejret er ikke lovende og Claus’ nyvaskede bil får dødsstødet undervejs.

Brunswick er et hyggeligt lille sted omkring et par gader – a la Amerika.

Vi startede med en tur til Stillehavet og så er det Brunswick Burger tid. $ 4,20 for en kæmpe. Resten af rødvinen fra i går drikkes på svalegangen inden Claus’ appetit skal stoppes med spaghetti og min manglende med en chokodessert. Vi prøver at fortære et par kalorier med en lille aftentur, men så er vi også trætte og 21 er det godnat. Det var anden dag.

Lørdag den 18/11-1995 – Brunswick og grill i parken

Det har regnet kraftigt i nat, men kl. 5 er jeg oppe og ude for at se solen stå op over Stillehavet. Det er helt overskyet og kun en svag rødmen i horisonten afslører hvor øst er. Surferne er allerede ude og venter på de store bølger. Det begynder at regne på tilbagevejen og jeg går i seng igen.

07:30 er det op. Nu er solen gået igennem et par skyer, i hvert fald en gang imellem. 09:00 prøver vi at få hr. Skotner op. Vi skal have morgenbrød fra bageren.

Der er “fest” i byen i denne week-end og de er ved at sætte op med klovne, æselridning, musik mmm.

Pelikaner svømmer i floden og bliver fodret ligesom en svane. Der er bygevejr i dag og vi veksler mellem at kigge på festen og kigge på havet. Selvom det er varmt er det ikke rigtigt badevejr.

Både pga vejret og fordi det bliver tidligt mørkt (omkring 18) og sen morgenmad beslutter vi, at grille meget tidligt og vælger et overdækket bord i parken på den anden side af floden, hvor farvestrålende papegøjer underholder. Vi når lige at blive færdige til det mørkner. Kaffen tages på svalegangen med musik fra gårdhaven vekslende med optræden fra festen.

20:45 er det godnat for i dag. Den tredje.

Søndag den 19/11-1995 – Brunswick – bad i Stillehavet – Byron Bay – retur til Brisbane

04:45 er jeg oppe. Nu vil jeg se solopgangen, men atter er det skyet, selvom det var stjerneklart ved 2-tiden. Surferne er der selvfølgelig og fiskerne er også ude og jeg ser dem gå gennem brændingen på vej ind. Jeg bliver oppe og frekventerer bageren, der også er åben om søndagen.

Det er tid for de store bølger og der er saft og kraft i dem. Enten må man blive væltet/ført med når de kommer eller også må man svømme igennem dem. Men skægt er det alligevel. Jeg har taget mine sportsbriller på, men de bliver slået af og borte er de. Bagefter går vi i lagunen og tager et par almindelige svømmetag og så under bruseren for at få skyllet saltet af.

Inden vi forlader Brunswick skal vi lige have lavet nogle lys på markedet så Claus og jeg går i gang med at dyppe.

Week-end’ens andet besøg gælder Byron Bay fyret på Australiens østligste punkt. Fyret ligger højt så der er et lodret kig ned i klart vand så vi får set både hajer, rokker og skildpadder svømme omkring, men ingen hvaler.

Claus kører hjem de par timer det tager og vel hjemme hilser jeg på nabo Leon og kone fra Singapore, der er ved at flytte. Vi fik Brunswick-burger på vej hjem så vi gider ikke lave mad, men bestiller pizzaer hos Pizza-Hut til levering ved døren! De står registreret dernede.

Og det er slut for fjerde dag.

Mandag den 20/11-1995 – Samler brochurer

Jeg skulle på bådtur i dag, men i nat begyndte det at regne kraftigt og gør det stadig, så jeg bliver hjemme.

Farmerne er glade for det for det har ikke regnet længe. Nogle steder har der dog været oversvømmelser.

Men omkring kl. 9 klarer det noget op og jeg tager bussen til staden og går på rundtur mellem Quantas, AVIS, Ansett, Qld Rail og samler brochurer og priser og er også lige ude på QUT og besøge Lise og slå op på internettet under Skandia. Lise og mig følges i bussen hjem og ser et par billeder fra brylluppet (Joakim og Alexandra) i nyhederne pga en spec. franskmand.

Claus kommer hjem og laver aftensmad. De skal til fødselsforberedelse i aften og jeg kigge på video om revet og se en udsendelse om Indian Pacific fra Sydney til Perth. Ringer lige Agnes. Tina ringer. Hun skal med samme fly til Bangkok og derefter SAS til København.

Slut på femte dag hvor det nu regner kraftigt igen og frøerne kvækker.

Tirsdag den 21/11-1995 – Cunningham Gap – Mt. Cordeaux

Det er tørvejr til morgen, solen titter lidt frem. Jeg skal på vandretur i bjergene i dag. Vi kører Lise ind og så overtager jeg bilen og kører Claus på QUT og fortsætter så ad vej 15 mod Cunningham Gap. Der er 150 km derud. Der er mindre oversvømmelser i lavlandet pga de mange dages regn.

Efter lidt øvelse er venstrekørsel ikke noget problem. Heller ikke overhalinger. Omkring 10:15 er jeg der og efter lidt kiggen omkring parkerer jeg ved Gap’et. Jeg vil gerne gå turen til faldene, der må være kraft på nu, og forsøger også, men vejen er for glat og vælger i stedet Mt. Cordeaux. Stien er udmærket og ikke til at tage fejl af og skiltningen ligeså. Det tager omkring en time at gå derop til en storslået udsigt over landskabet og mod Brisbane. Jeg hviler lidt på toppen og drikker lidt af min 2 liters vandflaske. På turen ned møder jeg et par australiere, ellers er jeg alene med lizzards og wallaby’s.

Turen hjemover går over Lake Mooreagh og efter en omvej rundt om hele city finder jeg tilbage til Toowong centret hvor jeg indtager en forsinket frokost, for der er ikke meget at få på sådan en tur.

Lise skal på baby indkøb med Tina og vi andre følger med. Slut på sjette dag.

Onsdag den 22/11-1995 – Lone Pine Sanctuary og Underwater World – Mt Coottha

Det begynder at regne i nat og til morgen.

De unge mennesker køres ind og så finder jeg bageren og brød til morgenkaffen mens jeg planlægger dagens tur.

I stedet for bådtur bliver det nu biltur til Lone Pine for at se på koalaer og nej hvor er de altså søde. De har også kænguruer og papegøjer herude.

Anden del af dagen går til Underwater World 100 km nord for Brisbane. Jeg er der lidt i 13. Der har været nogle kraftige byger undervejs men nu skinner solen. Her er rigtig havnefront og turistbutikker og i Underwater World kan én gå i en tunnel med vand udenom og ovenover. En skæg måde at e fiskene på.

Det er fodringstid i sælariet så det tager jeg lige med.

Vel hjemme igen tager jeg lige et par snapshots af Douglas St.

Claus skal hentes sent så Lise tager mig op til Mt Coottha udsigtspunkt med et fantastisk vue over Brisbane og floden. Der er kraftige tordenbyger over byen og det giver et helt specielt lys. Synd at jeg ikke havde kamera med.

Midt i aftensmaden, aht tiden, tager vi lige et smut forbi fødegangen på Wesley Hospital, der nærmest ligner et hotel isf et hospital.

I dag holder vi ud til omkring ½23. Slut på syvende dag hvor det nu er klaret op så jeg kan se stjerner, men ikke finder nogen jeg kender.

Torsdag den 23/11-1995 – Hjemrejsedag

Solen skinner fra en skyfri himmel her torsdag afrejsedag.

Foran venter mere end 30 timers flyvning og venten, men i morgen fredag vil jeg være hjemme igen.