7. – 16. november 2009 – Lindeman til Hervey Bay

Lørdag den 7. november 2009 – Lindeman til Eungella

Det har blæst kraftigt hele natten og er overskyet her til morgen og det begynder søreme at dryppe og under morgenmaden åbner sluserne sig.

Naturen behøver det, men hvad med de stakkels gæster, vi skal jo afsted med færgen til Hamilton Airport, men står af i byen for en kop bagerkaffe til vores medbragte croissanter.

11 går færgen til Shute Harbour og vi er der kl. 12. Mr. Territory har det godt og vier på vej igen, først med startindkøb, benzin i Proserpine og så mod MacKay. Vi kører fra mod Marian og mangler nu kun 55 km til Eungella.

De første 45 km er stille og rolige, vi passerer Finch Hatton, men så begynder opstigningen på 12% – og det er meget – landskabet forsvinder i dybe dale og vi kommer nærmere himlen og skyerne – det er rent faktisk godt at det er en skyet og regnfuld dag – og tilsidst er vi i skyerne – højde 760 moh.

15:45 er vi ved vores Platypus Room 16 efter 199 km’s kørsel..

En time senere ser vi vores første Platypus på søgning efter føde henne ved viewing platformen. Vi står der en times tid og får taget noget godt video. Vi runder også Rockpoolen inden maveuret ringer.

Varmede kyllingelår og salat og vores Coockatoo rødvin og så er vi trætte, men ser alligevel: Deep Impact i TV. Godnat Godnat.

En oplevelsesrig dag – en mærkedag.

Søndag den 8. november 2009 – Eungella og Credition Track

Vi er oppe 06:30 og går straks til platformen hvor en enkelt Platypus hygger sig, men der er også en Kingfisher.

Ved broen er der flere på én gang og de er tæt inde ved bredden hvor vi står. Rigtig hyggeligt selvom maven knurrer så de næsten bliver skræmt.

Morgenmad på terrassen i 19 grader inden vi bliver kørt op til Credition Creek og går nu 8,4 km gennem subtropisk regnskov som vi tilbagelægger på 4 timer.

Allerede ved første rockpool ser vi en Platypus, men ellers er det skoven, fuglesangen og Broken River, der holder for. Vi så ingen slanger. Vi mangler vel en times tid da himlen åbner sig. Først stårvi i læ under palmeblade, men til sidst må regnslagene på.

Da vi træder ud af skoven skinner solen igen. Frokost og så lige en tur tul Sky View og Eungella inden vi igen skal på Platypus jagt med mange gode optagelser.

Der steges gode bøffer inde og så er vi ellers trætte efter en lang dags strabadser.

Vores vært siger, at der er 6 graders forskel ift Mackay, også at der kan være frost ned til -8 grader, men der har ikke været sne de sidste 50 (eller var det 15) år.

Mandag den 9. november 2009 – Eungella til Clairview – Finch Hatton Gorge

Det er 17 grader og regnvejr til morgen. Det mærker Platypus’erne også, de er ikke helt så aktive, men vi ser da én både ved broen og viewing platformen. Der er kun 3 andre forkølede mennesker.

Vi er selvfølgelig afsted 10 efter et varmt bad.

Trods vejret og de lavt hængende skyer kører vi mod Finch Hatton Gorge og mindst 3 steder gennem floodede veje. Vi er deroppe ved 11-tiden og tager en times return walk til Aralven Cascades i øsende regn, men et flot sceneri.

Vi er afsted kl. 12 mod Mackay, en kedelig by i trist vejr, hvor vi får lunch i Cafe Oscar inden resten af formuen bruges i Coles og Liquerland.

Vores mål er Clairview på HWY 1 – Bruce Highway – en lille by uden forretninger, men med campingplads, restaurant med licens og strand med stingers.

Vi er der 16:15 i regnvejr, men det stopper så småningom. Vi får en cabin a la Mission Beach, helt OK, og så får vi kaffe.

Vi kører en tur gennem byen, alle har regnvandstanke til drikkevand – også campingpladsen.

De blå/gule/grønne papegøjer underholder til middagen = kalvebøffer stegt på rustne kogeplader, men de var gode og sammen med rødvin og Sct. Agnes faldt vi i søvn inden sengetid. Men vi havde jo også kørt 239 km i dag.

Tirsdag den 10. november 2009 – Clairview til Kinka Beach

Vi spiser norgenmad i sengen sammen med 7-news. Toasten tages ude sammen med optræden af alle papegøjerne, især ved østrigerens cabin. Vejret er helt rimeligt.

09:25 er vi afsted på det lange stræk til Kinka. 10:30 er vi i Marlborough – en ren cattlestation, så videre til Capricorn Caves 11:30 for skønne Scones og cappucino og en overraskende tour i hulerne 12-13:15 med guide.

Salatfrokosten indtages inden afgang 13:45 mod Rockhampton hvor vi lige går rundt i 3 kvarters tid inden vi ad 4-sporede veje kører mod Yeppon og fra nord kører mod Kinka Beach og Kinka Palms Motel, som helt genkendeligt er Elgan Motel fra 1996-turen. Ejerskiftet skete for 6 år siden.

Vi nåede frem 16:30 efter 297 km i dag og pakker lige ud, og tager en kaffe inden vi efter anbefaling fra vært Michael henter Chinese Take Away fra Galaxy i Yeppoon. And selvfølgelig da det er mortensaften i dag. Og selvfølgelig er der så meget, at der er nok til i morgen. Vi lærer det aldrig.

Her er frit internet og det bruger vi i dag og skal udnytte i morgen.

Onsdag den 11. november 2009 – Kinka Beach

Vi er tidligt oppe i dag, det er overskyet og der kommer en byge, men så klarer det op og der bliver rigtig varmt, 26 grader, og endnu kun morgen.

Det er ved at blive lavvande og klitter og forstrand strækker sig langt ud, dybderne er vist som i Nivåbugten.

Vi er først afsted ved 11-tiden mod Rosslyn Bay Marina for kaffe og kig. Der er helt almindelige både i 30 fods størrelsen.

Vi kører nordud af Yeppoon mod Rydges og Sany Point, de sidste 6 km på hullede grusveje, men kommer til skønne strande, dog med Croc-fare. Retur ad samme rute og hen til Rydges golfbaner for en forfriskende øl og tips fra den lokale pro om baner sydover.

Indkøb i Yeppoon og så kurser vi lige Emu Park og kigger også på surfere på stranden her inden vi returnerer til vores skønne domicil.

Det er højvande nu, men stranden er usædvanlig blød og frister ikke til en badetur. Men hvad, vi har kinesiske rester fra i går, der må en tur gennem mikroovnen og det giver et helt spiseligt måltid sammen med en Yellow Tail Merlot.

En skøn lidt blæsende aften hvor suset fra Stillehavet høres tydeligt og der er 24 grader (20:00).

Torsdag den 12. november 2009 – Kinka Beach til Agnes Water

Det er 22 grader til morgen, men temperaturen kravler hurtigt op når solen skinner. Jeg spiser morgenmad og Agnes skriver (næsten) og jeg pakker og rydder!

9:55 er vi afsted mod Emu Park og Rockhampton. Vi stopper ved Target/Coles men får “kun” frugt & TimTam – ingen taskesæk. Vi kører fra Bruce HWY mod Gladstone og kører mod Tanum Sands.

Der er hot her på Esplanaden da vi skal spise vores hjemmelavede sandwich og XXXX bitter. Også Esplanaden her er kraftigt moderniseret og indbydende, bortset fra skildpaddebumpene.

13:50 er vi afsted mod Miriam Vale, som vi ikke lige kan genkende, og mangler kun de sidste 60 km til Agnes Water. Intet ligger ved stranden. Hvad med 1770? Nuls! Men kønt er her.

Retur til Agnes Water og Mango Tree Motel. De har et dobbeltrum, men kun for 1 nat, men Agnes finder et sted i Bargara og får det bestilt så alt er OK inden Harvey Bay.

Der skal bades nu. Stranden er god og der er surferbølger. Skideskægt atter en gang.

Vi spiser inde i dag, dels er det mørkt og så er der golf fra Melbourne Open i TV med Tiger.

Det summede sig sammen til 313 km i dag, og disse billeder.

Fredag den 13. november 2009 – Agnes Water til Bargara – Mon Repos Turtle

Vi er oppe kl. 6. Morgenbadet kalder med varme og sol fra en skyfri himmel. Der er ingen vind og lange dønninger med store brækkere i perioder og så svømmer der delfiner tæt på kysten. Fantastisk.

27 grader kl. 8. Vi nyder morgenen og stedet og runder også 1770 med indkøb og havnen og lille cafe.

Alle de gamle veje på vej mod Bundaberg er ikke gravel road længere og QFBR lever op til navnet. Men ændre vores lille benzintank i Rosedale har de ikke kunnet, ej heller Coca Cola.

Vi finder vores 3-værelses i Bargara efter 178 km og får bestilt turtletur til i aften, for her ligger Mon Repos Turtle Rookery. Enestående i verden og vi vidste det næsten ikke.

Middagen bliver til frokost, og aftenen fra ½19 går med venten og oplysning og venten, men ½22 bliver gruppe-2 kaldt til stranden – dødmørkt – hvor en stor Loggerhead på 99 cm og 100 kg er ved at grave reden ud. Vi er vel 30-40 personer i kreds om hende mens hun lægger æg og dækker reden til igen og endelig går mod havet igen.

Fantastiske 2 timer i hendes selskab. Se hende lige her.

Lørdag den 14. november 2009 – Bargara til Hervey Bay

Vi er dødtrætte her til morgen og er først oppe 8:15 efter 6-7 timers søvn.

Alt i slow motion og vi har travlt med at være ude kl. 10.

Vi tager en Scenic Route og finder en ringvej til Childers for formiddags-kaffestop i høj varme. 12:30 er vi afsted efter “taske til køleboks” indkøb.

1 time senere er vi ved “Emeraldene” lidt udenfor Hervey Bay. Et skønt sted, godt værelse, internet og golf i fjernsynet. Vi tager vores salatfrokost mens vi kigger og følger Tiger lige til slut. Han skal ud i næstsidste bold i finalerunden.

Tid for Woolworths samt den gode slagter lige udenfor.

Esplanaden i Hervey Bay må holde for og ved Tourquai stranden må vi lige have et stille havbad.

Vi låner “værktøj” til grillen og vores gode marinerede Y-bones som vi nyder på vores patio.

Der skal pakkes til Fraser Island og sendes mail til den nærmeste familie.

Men så er det også godnat efter anstrengelserne og 163 kørte km.

Søndag den 15. november 2009 – Hervey Bay til Fraser Island

Vi er oppe 05:30 – vi skal på tur – og hentes som de første 07:15 og skal lige rundt efter de sidste 12.

Vi skal til bilfærgen ved River Heads og den afgår 08:40. Det tager 35 min over til Fraser Island og vi ser delfiner undervejs.

Vi starter straks på de bumpede, sandede veje fra Wanggoolba Creek mod “Central Station” og vi sidder også fast én gang og må tømme bussen.

Vi bliver sendt på Pile Valley Walk og Phil kører bussen lidt frem. Her er trafikkaos af fastkørte biler. Selv Phil sidder fast igen og må skubbes men til sidst kommer vi til Eurong og kystmotorvejen til Happy Valley, men ikke uden en punktering undervejs.

Nu er det frokosttid. Nu skal der races på stranden helt op til Indian Head hvorfra vi ser både turtle og rokker.

På vej tilbage stopper vi ved “The Pinnacles” og ved “Maheno”s vrag på stranden. Det lykkes Phil at køre fast på stranden lige før Happy Valley og der må tilkaldes assistance til at trække os fri, så både mørke og tidevand er lige ved at indhente os.

Der er nipplies og så kødretter og dessert, men kun én gang. Og hyggeligt sellskab med Gabrielle og svenskerne og tyskerne.

Det er sovetid lidt over 21. Vi skal nemlig tidligt op.

Mandag den 16. november 2009 – Fraser Island til Harvey Bay

Vi er oppe kl. 4 og går til stranden for at se solen stå op. Det gjorde den 04:50 mellem vand og skyer.

Der var Dingo-spor på stranden, men ingen dyr.

Vi sov videre til 7. Morgenmad 7:30 og 8:30 er vi afsted mod første stop: Eli Creek, men inden stopper vi. Der er flyvere på stranden, og en kan få en tur over Fraser Island, for penge selvfølgelig.

Den snupper vi og de 2 belgiere. Et Kvarter i luften med flotte vue’s.

De andre vader i Eli Creek og vi følger trop, skønt koldt vand, 4 mio liter om dagen.

Stranden holder for igen, denne gang sydover mod stierne ind til Lake Wabby.

Efter en snack begynder vandringen ad sandstier mod Laken og over en fantastisk sand”dune”. 12:30 er vi ved en vidunderlig sø, varm, grøn og skøn for alle at bade i.

14:30 er vi tilbage ved Van’en for frokost. Vi runder lige kiosken i Eurong inden turen til færgen starter 15:40 og ½17 er vi fremme efter en ordentlig rystetur.

18 er vi i havn på fastlandet og 19 er vi “hjemme” efter farvel til alle.

Grillen tændes op og bøffer spises, mailkladde skrives og billeder loades. Det sædvanlige aftenarbejde efter nogle dage i marken.

Her ligger billeder fra Fraser Island.

Her kommer næste beretning.