29. januar til 3. februar 2018

Mandag den 29. januar 2018 – Pepere Island til Namushasha Lodge – Kwando River

Vi skal ikke “tidligt” op for der er ikke noget der skal pakkes, kun lidt morgenmad der skal spises inden vi sejler kl. 7.

Det er “hurtigfærgen” men vi gør alligevel nogle stop ved flodheste, krokodiller og fiskeørne.

Allerede kl. 10 er vi ved Swamp Stop. Bussen lastes hurtigt og så er vi afsted mod grænsen til Namibia igen. Det tager under ½ time det hele.

Kort efter holder vi frokoststop inden vi runder Divindu for lidt indkøb og 2½ time senere Kongulo hvor der er udsalg af lokalt kunsthåndværk. Vi bliver en flodhest rigere.

Der er ikke langt til vores camp nu ved Namushasha Lodge. Vi bliver sat af ved restauranten og kan nyde en øl og udsigten over Kwando River mens lejren rejses.

Der er lidt torden og lynild i det fjerne og et ildskær pludseligt. Er det lyn eller afbrænding?

Middagen byder på kylling og ris og grøntsager, uhm, og så er der kage til kaffen, den gamle der nu var blevet blød og mere indtagende.

Vores position er her:  S 17º59,117′ E 23º17,977′

Vi kørte omkring 200 km i dag.

Og her er lidt billeder fra turen.

Tirsdag den 30. januar 2018 – Namushasha Lodge til Choebe NP – Zambesi

Der er rift om de 3 bade/toiletter her til morgen så folket er tidligt oppe selvom der først er morgenmad ½7, med udsigt over floden og en lille “antilope”. Det dalende løvetal og voksende elefanttal har været vendt før og vendes igen.

Ellers skal der pakkes og ½8 kalder vejene igen. Omkring 9 er vi i Katima Mulilo hvor der tankes og købes ind til resten af turen. Vi møder lige Michek og australierne og lærer dem om “hygge og pyt”.

Lidt over 11 er vi ved grænsen. Dumi bliver lidt opildnet og kører lidt stærkt, men politiet er på pletten og der vanker lige en bøde inden vi kører videre.

13:15 er vi fremme ved Kasane og campen. Vi skal lige have hævet Pula’er inden vi går ind i Choebe Safari Lodge. Flot og med udsigt over floden.

Frokosten venter. Nogle (3) skal på game-tour i eftermiddag. Vi andre dovner og går i baren med udsigt over Zambesi. Og får kaffe ved lejrbålet. Game-touren fik set både bøfler og leopard. Vi andre glæder os til i morgen.

“Zi” laver bagte kartofler + bøf + grøntsager – uhm – mens snakken går om kampen om vandet fra Zambesi og vandmangelen i Sydafrika – katastrofal.

21:15 er det sovetid for som sædvanlig – næsten – skal vi tidligt op.

Og her kommer lidt billeder fra dagen.

Vores position er her:  S 17º48,508′ E 25º08,737′

Vi kørte omkring 300 km i dag.

Onsdag den 31. januar 2018 – Choebe NP – Game-Tour og Boat-tour

04:45 kalder badet og så er der kaffe og beskøjter bagefter.

05:40 er vi ved receptionen hvor “prærievognen” venter til en tur i NP. I løbet af de 3 timer får vi set leopard og bøffel og giraf foruden hjorte og fugle og småkravl. Men ingen babyelefanter. Men lidt billeder fik vi da taget.

Kl. 10 er vi tilbage i lejren til brunch. Bagefter tager vi en tur ud ad landevejen på gåben og besøger lige et andet resort på vejen. Vi får også købt lidt nips på turen.

Tilbage i lejren får vi udvidet Mzingeli’s horisont om Grønland og opsamling af hunde hømhøm.

Men så er det også blevet tid til vores flodcruise i strålende sol og får taget gode billeder af græssende flodheste mmm inden torden og lynild og regn giver virvar ombord med opfriskende vind. Men alt går godt.

Lejren er våd og glat som bare pokker, men vores telte er heldigvis blevet reddet af oversejl.

Under vores 3 retters afskedsmiddag holder Pe’ersen tale for guiderne og de får deres “tip” og teamet takker alle for det gode samarbejde alle imellem på hele turen.

22:30 er det godnat.

Torsdag den 1. februar 2018 – Choebe NP til Victoria Falls – Helikoptertur & Zambia

Det har regnet hele natten. Så campen skal pakkes våd.

Op 05:30 og så går det derudaf. 07:45 er vi afsted. Der er ikke langt til grænsen og bilkøerne der, men vi er heldige og er næsten først i køen så det tager kun en times tid i selskab med et par vortesvin. De sidste billeder fra Zimbabwe kommer her.

Omkring 10 kommer vi til Victoria Falls og får lige en lille rundtur – også til helikopteren så vi lige kan betale.

Vi bliver tjekket ind på hotellet inden vi skal på helikoptertur med pilot Elisabeth. En god tur over vandfald og NP. Vi blev hentet og bragt. Se lige nogle billeder fra luften.

13:30 tager vi shuttlen til Victoria Falls Park. Cafeen kalder lige med lidt frokost inden vi begiver os ud i tordenvejret og støvregnen. En fantastisk walk langs det 2 km lange vandfald. Ubeskriveligt. Vi vil også lige ud på “broen”, men har kun kort tid, så det bliver hurtiggang skarpt forfulgt af gadesælgere.

Men vi får da lige sat en fod ind på Zambia’s side af broen. Der er billeder fra vores eftermiddag her.

Shuttlen kommer ikke så sammen med en japansk pige tager vi taxa hjem.

På mirakuløs vis samles hele holdet til middag ved 20-tiden. At tjenere, køkken mmm ikke ser ud til at magte opgaven så ting og sager tager timer er en anden sag, men vores vildsvin var da god nok.

Alle samlet til middagsmad på vores hotel i Victoria Falls

Så er vi også trætte.

Vores position er her:  S 17º55,876′ E 25º49,719′

Vi kørte omkring 400 km i dag.

Fredag den 2. februar 2018 – Victoria Falls til Johannesburg

En stille og rolig pakkemorgen og ved morgenmaden kan vi lige tage afsked med dem der bliver et par dage til.

Check-out kl. 10 og 10:30 kører Jumi os til lufthavnen. Der er ikke et øje så i løbet af nul komma fem er vi checket ind, gennem security og pas og inde i det allerhelligste.

Vi går i Diners Loungen og slapper med kaffe og cognac inden afgangen fra gate A6 kl. 13:30.

Før 15 lander vi i Johannesburg. Her er 4-5 timer der skal slås ihjel så vi får sagt farvel til de resterende danskere og finder Aspire-loungen. Den er fornem og dyr, men også god og gaten er lige ved siden af, næsten.

21:00 bliver vi placeret i midten af flyet – 4 sæder – og har alle sæderne for os selv. Det er rart.

Aftensmaden serveres straks og så er det ellers sovetid lige til kl. 4 London tid, hvor der serveres morgenmad.

Lørdag den 3. februar 2018 – Johannesburg til Mikkelborg – Heathrow

06:10 lander vi i Heathrow terminal 1 og skal bare gå den lange tur til terminal 2 og ny bagagekontrol (æblejuice) inden vi finder et par stole og lidt senere også en ladestation til mobilen. Vi er i Europa nu så mobildata er intet problem længere.

Over middag er vi hjemme igen i den danske vinter med lidt sne på veje og biler, men med en grøn golfbane.

Billeder fra de seneste dage findes her

Vores første Africa-tour er slut for denne gang.