– Benelmadena 2014

Som medlem af Astma- og Allergi Danmark er det muligt at leje en lejlighed i Benalmadena Pueblo.

Efter succes’en sidste år i Torremolinos syntes vi det var en god ide at prøve.

Vi kender jo alle bus- og togforbindelserne – så det var bare at finde et fly til Malaga.

Og så nyde 14 dage under sydens sol.

Fredag den 7. marts 2014 – Mikkelborg

Efter et par sene aftener, først Claes’ 80 års reprise hos os og så kortspil i går, slapper vi i dag med pakning og oprydning så vi kan tage 14 dage til Benalmadena med god samvittighed.

Der bliver også tid til den tyske serie med Nonnerne. Og Agnes får også set “Hjemlig Nemlig”, den norske bygge-om serie med Kjersti.

Vi får også bestilt taxa via Apps.

Og kl. 22 tørner vi ind. Vi har tjekket ind hos Swiss Air via mobilen.

Lørdag den 8. marts 2014 – Mikkelborg – Zürich – Malaga – Benalmadena Pueblo

Uret ringer kl. 04:30 – det er kulmørkt. Taxaen er bestilt til 05:15 og toget går 05:35 fra Kokkedal.

Bortset fra lidt træthed forløber alt glat lige til Tårnby. Signal- og skiftesporsvrøvl ved lufthavnen. Hvad gør vi nu? Heldigvis varer det “kun” 10 minutter og vi er videre.

Boardingkort ved automaten og så aflevere bagagen. 6 min i Security og så er vi i Diners Loungen.

Afgang 08:15 fra B5 og 2 timer senere sidder vi i Diners Loungen i Zürich.

12:10 fra A62 flyver vi videre mod Malaga og ankommer 14:45 og 15:30 er vi lukket ud i friheden.

Togstationen ligger lige udenfor lufthavnen og vi når 15:42 – efter at have klaret billetkøbet som en mis – og 20 min senere er vi i Benalmadena. Bus 121 går ikke så tit på en lørdag så vi ende me en taxa op til Montebello og så finder vi selv ned om appelsintorvet og hen til nr. 9 hvor Alonso straks er klar med nøgler og rundvisning og gæst Lis ligger på tagterrassen.

Der er god udsigt herfra over Torremolinos og Middelhavet – også fra vores lejlighed – nr. 2.

Vi skal lige hen i Aldi, men det er forbi sommerfugleparken. Lidt langt. Indkøb og så retur til tapas mad og strømsvigt og tidligt i seng.

Søndag den 9. marts 2014 – Garcia Lorca Parken – Havnen – Strandpromenaden

Vi er først oppe kl. 9 til lækker sol på den lille terrasse. Vi tager morgenmaden her. Opvasken må vi jo selv klare. Og udpakning af alt vores tøj, men her er god plads til det hele.

Vi er først afsted kl. 12 og går ad små gyder og veje rundt i den Ø-lige del af byen. GPS’en bruges jævnligt. Vi ender oppe ved boldbanerne. Vi tager lige Calle Mozart og så er det hovedvejen mod havet og lige gennem Garcia Lorca Parken og vi ender ved tingeltangel-rundkørslen.

Nu er det strandpromenaden og havnen og vores egen strandpromenade der holder for.

Det er høj frokosttid og vi ender hos “Larry” hvor vi får Redsnapper og en flaske vin og udsigt til strand og bølger. Og så er det søndag og de spanske familier er på gaden.

Her er lunt på kysten så benene ofres. Kun tursitbutikkerne er åbne så indkøb bliver først i morgen.

Vi går op til hovedvejen og bus 121 når lige at slippe forbi så isf at vente en times tid tager vi en taxa hjem.

Vores madvaner bliver ændret. Frokosten indtages ude og aftensmaden bliver til tapas. Det er enklere og lettere og opvask mmm minimeres.

Vi finder ud af, at der er i hvert fald 2 engelske og 1 tysksproget kanal på TV.

Mandag den 10. marts 2014 – Torremolinos – Promenaden

Vi kom sent i seng – så lidt amerikansk film – så vi sover længe, til over 9 hvor Christina vækker os.

Vi tager morgenmaden på den lille terrasse selvom det blæser pænt.

Skyerne forsvinder ved 13-tiden hvor vi går ned til den lille købmand på torvet. Der er lunt på appelsintorvet – godt frokoststed – nu. Først nu kan vi rigtig se byen, når alle butikker og restauranter er åbne.

Bussen nedover – 121 – går ca. 20 min efter Mijas-tid. Vi tager den helt til Torremolinos og går ad de små snørklede stræder ned til stranden. Bølgerne er store så vi skal finde et frokoststed med udsigt. Los Gallegos er god og vi får mixgrill af fisk – også de små “sild” – og vin.

Vi skal rundt om pynten med duer og katte og bølger og er nu på “vores” promenade. Butikker og restauranter ændrer sig og nogle åbner først til april. Ikke alt er genkendeligt. Vi runder lige Amaragua og snakker med en guide om Ronda.

Vi skal lige købe ind i vores Supermercado inden vi når næstsidste bus 121 mod Pueblo (Mijas).

Vi kan lige klare en rom+cola og en let tapas-menu, men kaffe & brandy bliver det ikke til. Lidt krimilæsning slutter dagen.

Tirsdag den 11. marts 2014 – Columbus-slottet og Rest. Maracas

Jeg er tidligt oppe til en flot solopgang og vinden er forsvundet. Morgenmad og æg på terrassen igen og trods lidt skyer hist og pist er her lækkert så der skal lige læses lidt krimi inden vi starter på den store vandretur forbi Columbus-slottet på vej mod kysten.

Vi lander midt imellem Fuengirola og Torremolinos. Vejret er lækkert, havet er ved at lægge sig, vi er sultne.

Kysten afsøges og vi finder Maracas – før tingeltangel – på stranden, læ for vind og med sol og skinkeomelet og 5 købelystne unge damer samt mødre og taskesælger, der fik bid.

Et skønt sted hvor det var svært at løsrive sig – én skal jo nyde sol og vind og hav når det byder sig.

Vi ville lige runde havnen inden vi skulle med bussen men hvor fa’en var stoppestedet. Galop til landevejen hvor vi nåede bussen.

Vi fik gået en rigtig god og køn tur på godt 12 km. Med bussen er vi ved Arroya efter 15,4 og Supermercado 17,1 og Pueblo 19,3 og hjemme 19,8 – hvor rom og cola venter og derpå tapas og endelig: Brandy’en.

Onsdag den 12. marts 2014 – Malaga

Det er skyet til morgen og så er det for koldt at sidde ude så vi “nøjes” med den storslåede udsigt fra vores vindue.

Malaga venter, men vi tager det stille og roligt. Vi spadserer ned til Arroyo og toget derfra tager en halv time til Malaga centrum. Corte Ingles ligger lige ved siden af og vi skal lige finde en ny vindjakke til mig inden vi bliver frigivet og kan gå mod centrum.

Vi kommer lige forbi markedet og her er det ikke svært at gå amok. Mandler, avocado, tomater, jordbær. Uhm. Frokosten kalder. Kan vi mon finde det hyggelige sted fra sidste år: La Taperia. Det ku’ vi. Tæt på Picasso. Og det har meget store portioner. Pas på.

Der er mange små spisesteder i de små gader vest for Domkirken, ser vi på vej tilbage mod Corte Ingles.

Agnes skal lige i H+M på vejen og i Corte bliver jeg bænket og falder næsten i søvn inden vi skal med toget retur. Pas på her for der er tog til flere destinationer herfra. Vi lander lidt over 18 i Arroyo. 121 kommer først om ¾ time. Taxa eller gå? Vi går!

Det er vistnok første gang vi går op til Pueblo og først ½8 er vi hjemme efter at have forceret de 4-5 km herop. I alt blev det vist til knap 20 km i dag.

En god salat med jordbær og avocado og kaffe og brandy og en god bog og kl. er pludselig over 23. Godnat.

Torsdag den 13. marts 2014 – Pueblo

Oppe lidt over 8. Der er kun skyer mod øst hvor solen er, så vi starter inde, men kan snart trække ud. Solen skinner for det meste så her er lunt og lækkert og vi læser.

Panaderia’et skal lige besøges og et par “sukkerbrød” hjemføres.

Skyerne forsvinder og vi trækker efterhånden op på tagterrassen. Hvilken udsigt, hav og by på den ene side og bjergene bagved.

Frokosten bliver vi nødt til at tage heroppe. Og så læses der krimier resten af eftermiddagen.

Klokken er pludselig 19. Hov vi skal vist lige i Maskum og have købt brød og salat, inden det bliver mørkt.

Mørbrad’en var lagt i lage så den skal bare steges og vi skal have ris og salat til, og der spises med udsigt over lysene ved kysten.

Kaffe og cognac og choko og mere læsning.

Fredag den 14. marts 2014 – Pueblo

Dagen starter med lidt kølig sol, stille vejr med striber på vandet. Det kunne blive en varm dag, men gør det ikke.

Vi går en tur rundt i byen på gader hvor vi ikke har været før, højt som lavt.

Den lille park nedenfor elevatoren er blevet færdig nu. Pepes bar ser ud til at tænke på at åbne. Går vi op ad bjerget lander vi næsten oppe ved motorvejen.

Næsten alle steder er der fantastisk udsigt mod havet. Den indre del af byen er ikke så stor – men meget hyggelig – men så breder den sig ud om bakkerne omkring os.

Sådan en tur giver sult og vi falder forbi “La Nina” på appelsintorvet til en gang tapas og rødvin.

Vi skal lige have læst lidt mere på terrassen, men det bliver koldt og diset og Aldi skal også besøges – vin, cola, øl yoghurt – så kan vi klare os et stykke tid.

Agnes laver omelet i dag og vi tager slavevinen til.

Aftnens sysler afbrydes af hornmusik, da Jesus bæres igennem vores lille gade i en stor procession fra kirken og senere på aftnen da han bæres tilbage igen.

Aftenen slutter lidt mere ukristeligt med den nye “King Kong” i TV og slutter også på et ukristeligt tidspunkt, langt over midnat.

Lørdag den 15. marts 2014 – Maria Zambrano – Parador Golf

Det ser ud til at blive den varmeste dag hidtil. Bar skjorte og korte bukser til morgenmaden. Både Christina og Alonso & Carmen samt rengøringen kigger forbi til morgen og vi får skiftet vores varmeovn.

Vi er afsted lidt før 12. Bussen er kørt så vi går ned til Arroyo. De er ved at gøre klar til bryllup dernede. Vi tager toget til Maria Zambrano og tjekker hvorfra toget til Ronda går og får købt billet.

Vi tager toget retur til Plaza Mayor og besøger lige Parador Golf inden vi tager strandpromenaden mod Carihuela. Der er kitesurfere på vandet og god vind og vi falder indenfor til en paella hos “Lazaroy y Concha”, hvorfra vi kan se det hele.

Turen ad promenaden fortsætter i raskt tempo i den kølige modvind rundt om cap’et lige til gågaderne hvor vi lige skal finde bageren inden vi skal op til den sidste bus mod Mijas.

Vi er hjemme lidt over 19, og har gået knap 19 km i dag.

Agnes serverer laksesalat til middagen, vi læser lidt og ser på hende den synske anklager – et par afsnit tror jeg på kanal 7.

Søndag den 16. marts 2014 – Mijas

Det ser ud til at blive en endnu varmere dag i dag. Lækkert til morgenmaden og en rigtig god start med udsigten over havet.

Vi skal med 11 bussen til Mijas og han kører som om han har stjålet bussen på de der smalle veje.

Vi finder hurtigt Constitutionspladsen og videre op mod tyrefægterarenaen og kirken og udsigterne helt til Fuengirola, men der er diset over vandet så Gibraltar kan vi ikke se. Der er dybe slugter her og dem benytter bjergklatrere til træning og der er masser på en søndag.

Mæt af udsigt finder vi et tiltrængt vandingssted hvor vi kan få en øl i skyggen – og lidt indkøb – inden vi skal på “bjergbestigning” i byen.

Nu skal vi finde “Oscar” – vores gamle frokoststed – hyggeligt som altid og god vin og god tapas og godt hvidløgsbrød og Dublin’sk familie, der har været i Aus.

Vi ender nede ved hestevognene og æslerne og det lille kapel og mandelsælgeren. En hyggelig dag i Mijas hvor alle butikkerne havde åbent.

Vi er med 17:10 hjem så der er sol på tagterrassen og rom/cola og læsning lige til solen går ned bag bjerget ved ½ 7-tiden.

Tapas til aftensmad og så tidligt i seng for vi har en plan i morgen.

Mandag den 17. marts 2014 – Ronda

½7 ringer vækkeuret. Det er mørkt endnu, men der er snart en begyndende rødme mod øst og også blåt på himlen. Et krydstogtskib er på vej mod Malaga.

½8 står solen op og 8 er vi ude af døren. Vi skal gå ned til Arroyo og det tager knap en time. Vi når 09:14 mor Maria Zambrano og det er fint. Et rigtig stopfyldt morgentog.

10:05 afgår toget mod Ronda og med op til 145 km/tm går det derudad. Vi skal op mod 700 moh så det tager lidt tid inden vi kommer op på sletten. Vi kører over sletter og gennem bjerge og ser citron, oliven, mandel og vin undervejs. En flot tur.

Lidt over 12 er vi i Ronda. Efter vores tur sidste år troede jeg ikke man kunne svede heroppe. Det kan vi. Også da vi sidder hos Don Miquel ved Puento Nueve med udsigt mellem den nye og gamle bydel og spiser frokost, inden vi besøger den gamle bydel.

Gågaden skal også lige have et besøg og her finder vi også vores gamle cafe “La Bola” til kaffe og tærte. Vi slutter ved tyrefægterne og udsigterne over dalen hvor glenter (Swift) afsøger dalen for mad. Et flot syn.

Toget venter nu og rustet med en kop kaffe starter turen mod Malaga. Også en flot tur og vi kommer lidt før tid 18:45 så vi kan nå 18:53 mod Arroyo og det passer lige med 121 og så er det også mørkt når vi kommer til Pueblo.

Indkøb og hjem til salatmiddag – og marengs bagefter.

Tirsdag den 18. marts 2014 – Torremolinos og Promenaden

Vi er oppe til sol og varme og må også fortrække til tagterrassen og en helt anderledes udsigt.

Vi er med ¼ i 12 bussen mod Torremolinos og står af ved torvet. Bagerne frister, men vi er målrettede mod indkøbsgaden, der snor sig ned mod stranden. Der er bid. Men ikke ved “iskiosken” så i stedet finder vi et bord på El Gato for en tapas og sol og totalt læ.

Vi fortsætter rundt om pynten og finder vores lille “hunde” cafe. Atter en tapas og på det bedste brød vi har smagt hernede. Vi fortsætter md Amaragua til en skidedyr is med én kugle.

Så skal der shoppes: Hatte og tasker og gode råd om Nivea. Kaffe og cognac må vi også ha’. Og selvfølgelig hos den kortbenede næsten ved pynten. Der er nogle ting der ikke er ændret hernede.

Vi skal lige have købt ind i Supermercado inden vi tager bussen op, kun det nødvendige: Ost, æg, brandy osv.

Der er endnu en times sol og den tager vi på tagterrassen.

Den sene middag – ½ 9 tiden – er i dag omelet og salat og så en lille én til kaffen incl. choko.

Onsdag den 19. marts 2014 – Pueblo

Det er både diset, overskyet og blæsende til morgen så kaffen tages inde.

Men det er en god dag at afrime fryseren, så det bliver gjort.

Det klarer op i løbet af formiddagen så vi kan nyde solen og varmen og få læst lidt.

Vi skal også lige turen ud til Aldi for at købe det sidste mad vi skal bruge hernede og vi fandt også nogle gode grovflûtes. Vi går forbi templet og udsigten på vej tilbage og de sidste mimoser bliver plukket.

Vi finder læ på tagterrassen for vinden og læser lige til solen går ned. Vi er ved at løbe tør for kaffe så Maskom må lige besøges her sidst på dagen.

Hjemturen er ved at blive forberedt og Zürich lufthavn tjekkes lige mht shuttlebusser mmm.

Ellers en rolig aften med mørbrad & ris & gemyse og læsning i tællelysets skær.

Torsdag den 20. marts 2014 – Cafe – Torremolinos – Promenaden – Tingeltangel

Skyerne ligger lavt og mørkt over bjergene bagved.

Solen har også svært ved at komme gennem skyerne over havet, så morgenmaden tages inde. Men så slår den igennem og terrassen indtages.

Bjergkabinen bliver det ikke til i dag. Skyerne ligger for lavt. I stedet tager vi bussen til Torremolinos. Vi skal på cafe. Der er 2 at vælge imellem og vi vælger den rigtige.

Vejret er forbavsende godt hernede og lunt trods modvinden på strandpromenaden. Vi slentrer stille afsted. Frokosttapas ville vi godt ha’ hos “hundecafeen”, men alt er optaget. Vi runder lige Amaragua inden vi tjekker alle restauranterne ud uden bid. Heldigvis.

For på havnen i Benalmadena er der “skaldyrsmesse” og vi går til den og det er bare Uhm. Vi går gennem havnen og ad promenaden vest for mod tingeltangel hvor vi fanger bus 121 opad.

Der er lige plads til en time på tagterrassen selv om der er soldis og lidt vind.

De sidste romaner er eller bliver læst færdig inden vores reste-og salatmiddag.

Og så er der kaffe, brandy og chokolade bagefter. Og  så er der film i TV med Diana Lane & Richard Gere.

Fredag den 21. marts 2014 – Bjergbanen & Badetur

Der er sol fra en skyfri himmel til morgen og dødlunt på terrassen. Men vi har en mission i dag så vejret skal nydes andetsteds.

Vi går tidligt ned mod Arroyo for vi skal med bjergbanen op i 665 moh. Der er kø alle steder så det tager sin tid og 15 min at komme til toppen.

Udsigten er god trods disen – de har ørne i snor – og gode vandrestier ned, men vi tager banen.

Vi runder lige Arroyo og kirken inden vi går videre ned mod “parken og tingeltangel og til højre mod Marakas baren på stranden. Et godt gensyn og god mad igen og så får vi også det eneste havbad hernede.

Vi går hen til havnen og får en kop kaffe i sofaerne inden vi fortsætter ud ad strandpromenaden mod Amaragua og derefter på indkøb i Supermercado.

Vi når 17:50 bussen opad og lander lige før solnedgangen over bjergene.

En god dag på tur. Nu skal der pakkes inden vores Laksesalat a la Gourmet og så kan vi slutte med “eldorado” western i TV.

Lørdag den 22. marts 2014 – Benalmadena til Zürich

En skøn afrejsemorgen. Bad ved 7:30 tiden. Morgenmad i sol på terrassen. Rejsefeber?, nej men altid lidt uro.

Vi er ude på slaget 10. Allersidst bliver skraldebøtten båret ned til kirketorvet.

Swiss Air har tjekket os ind helt automatisk så vi skal bare aflevere bagage.

¼ i 12 siger vi farvel til Carmen og går op til reservestoppestedet – i god tid synes vi, men bussen må have slået Kevin Magnussens hastighedsrekorder.

Vi var heldige. Bus og tog og vi er i lufthavnen før 13. At boardingpasset ligger på mobilen med en bar-code og du skal bruge den ved scannere mmm var helt nyt for os, men det fungerede helt fint også i Security.

Vi bliver forsinket i afgangen 15:35, men ankommer til tiden i Zürich 18:10 og 20 min efter er vi ude i friheden – vi har ikke bagage – til shuttlebussen 18:45 til Park-Inn værelse 333 i 7º varme og tågedis.

Vores medbragte mad og indkøbte vin gør godt mens nyheder på engelsk løber over skærmen.

Lidt klassisk musik slutter dagen. Vi skal tidligt op, shuttlen er bestil til 05:30. Vi er i seng lige efter 21.

Søndag den 23. marts 2014 – Zürich til Mikkelborg

Mobilen vækker 04:30 og vier fantastisk friske. Det er flot og virkelig praktisk. Morgenmaden er pulverkaffe og små Ritter Sport indtaget til billeder af Schweiz’iske landskaber på TV. Helt hyggeligt.

Shuttlebussen tager kun 8 min til lufthavnen og vi er jo tjekket ind så vi skal bare finde Security. Mobilen er Boarding Pass nu.

Mine ben er begyndt at pive nu selvom vi nok har taget på i ferien. Vi finder cafeen nede ved boghandleren for en rigtig kop kaffe og croissant.

Vi skal til gate A84 og flyver 07:10 med skyer over hele Europa så vi kan ikke se en dyt.

08:45 sætter vi hjulene på jorden. 09:07 har vi fået bagagen. 09:14 sidder vi i Kokkedal-toget. Det kvikkeste hidtil.

Lidt over 10 er vi hjemme, hentet af Maiken.

Epilog over 14 dage i Benalmadena

Det har været genkendelsens glæde hernede.

Der sker ændringer i butikker, restauranter og barer, men vi genfandt da både den lavbenede, hundecafeen og El Gato og fandt en ny vest for tingeltangel, nemlig Marakas på stranden.

Vi kom ikke på vores Malaga-tur, men til gengæld var bjergbanen åben og vi var en tur på toppen.

Rondaturen med tog i godt vejr var et hit og Mijas faldt også på en rigtig god dag.

Vi fik gået nogle rigtig lange ture indimellem og strandpromenaderne blev gået tyndt.

Et bad fik vi også på den sidste dag.

Madvanerne blev vendt lidt på hovedet så frokosten blev det store måltid og tapas om aftenen.

Golfbanen lignede sig selv, men vi spillede ikke.

Overnatning i Zürich var ikke med i planen, men skete bare. Park Inn var et hit.

Amaragua blev et fast holdepunkt når vi kom forbi og Supermercado’et velkendt.