22. – 25. april 2012 – Flinders til Clare Valley

Søndag den 22. april 2012 – Flinders Range til Melrose

Det er sidste dag i skoleferien i S.A.

Der er sol fra en skyfri himmel, men lidt vind og køligere. Der er opbrudsstemning.

Vi tjækker ud og tager lige en cup’er inden vi kører.

Vi vil lige køre op til Stokes Lookout (20 km) inden vi kører sydover og det fortryder vi ikke. Det ligger på en 4WD bakke midt mellem alle bjergene. Hvilken udsigt.

Nu kan vi med ro i sindet køre sydpå.

Turen til Hawker går gennem det bakkede landskab og derefter gennem lavlandet med agerbrug og dyr, men hele tiden med bjergene i horisonten.

Quorn er såmænd en sød by, men CP ikke; de har en ICA, der er åben og vi køber ind.

Vi kan se Mt. Remarkable tættere og tættere på som vi nærmer os Melrose.

Vi får site 29 igen og trails begynder lige bag campingpladsen. Nu er det tid til både frokost og muffins og Kookaburra’s akkompagnerer.

Det er et 1½ times nature walk, så det tager vi, men ser kun udsigter og et par wallabi’es. Men en skøn aftenstund.

Naboerne tænder bål og vi griller T-bones.

Og vi kigger lidt på planlægning inden vi tørner tidligt ind.

Der var en i bush camp der spillede guitar og sang R&B eller Folk. Det lød rigtig godt i aftenmørket.

Turen var på 215 km i dag.

Mandag den 23. april 2012 – Melrose og Mt Remarkable

Det er en kølig og blæsende morgen. Varmen sættes på. Bliver det regn?

Vi får vist planlægningen indtil Adelaide på plads.

Snakker med telt-naboen fra Newcastle, der var 3 mdr i Europa.

Vi observerer lige vejret og ½11 siger vi go. 10:35 er vi oppe ved monumentet over de faldne fra WW-1 fra Melrose, og starter ud på de 6,1 km trail til summit.

Vi skal stige 600 m i løbet af den strækning. Efter 3 km, kl. 11:52, er vi 675 moh. Efter 5 km, kl. 12:41, 870 moh. Klokken 13:00 nåede vi toppen i 965 moh (de siger selv 995).

Efter en let frokost var vi på vej ned igen og 15:36 var vi tilbage på vores CP i 370 moh.

Der er masser af udsigt i østlige retninger, men ellers så vi kun én Kookaburra, 1 løber og 6 andre bjergbestigere. Stien var smal og stenet med stejle skrænter hele vejen. Men god motion.

Eftermiddagskaffen afbrydes af regn og bøfferne må grilles mellem de hyppige byger og temperaturen falder og varmen må sættes – også i nat.

Tirsdag den 24. april 2012 – Melrose til Clare Valley

Det er 8 grader til morgen, men solen skinner fra en skyfri himmel og det varmer, så efter morgenbadet kan kaffen tages ude til Kookaburra-latter.

Vi “går” på udkig efter muffins i hver eneste by vi kommer igennem – uden held. Tilgengæld støder vi på IGA i både Laura og Gladstone og får købt ind så vi kan klare os de næste par dage.

I Georgetown har de park og toilet trods stedets liden størrelse og det må vi benytte os af.

“Indkørslen” til Clare nordfra virker ikke helt så imponerende som da vi kom fra Burra for 6 år siden, men vinmarkerne velkommer os hurtigt.

Vores campingplads ligger 5 km syd for centrum og vi ser vort gamle motel på vejen.

Vi får site 65 – på grus – i en lysning, så hvis solen ville skinne lidt mere og graderne øges er det et helt fint sted.

Her er ikke TV, ej heller Net. Og Info kan kun henvise os til biblioteket. Vi bliver “internetmedlem” i SA og de næste 2 timer bruger vi der og må finde hjem i mørket til vores plads.

Heldigvis skal vi have micro-ovnskylling, for det er vådt og koldt udenfor.

Vi så Sandra Bullock igen – “28 days”.

Vi kørte kun 142 km i dag.

Onsdag den 25. april 2012 – Clare Valley og Anzac Day

Det har regnet hele natten og morgenen med, 10 grader.

Og der var Anzac ceremonier over det meste af S.A. kl. 06:30 i morges.

I radioen hørte vi en patetisk sang om det australske flag (3/9-1901) og WW 1 og 2.

Regnen udsætter vores vintur og da vi endelig kommer ned til Auburn har de lukket. På vej retur falder vi ind hos O´Leary-Walker hvor søde Danielle sørger for os. Gode vine og kager. Vi kigger også lige på Crabtree i Watervale, men han har solgt.

Men vi finder War-Memorial.

Vi tager en af bagvejene retur til Clare og tager lidt frokost inden vi skal til Anzac Memorial Service kl. 17 i Watervale. Reverend Roy holder ceremonien med prædiken, sang og hornmusik, samt kransenedlæggelser. Og også mere personlige blomster.

Vi taler med Vietnamveteran Peter Lane (han skal til Europa) og pastor Roy og hans søde kone Georgina.

En bevægende eftermiddag lige før solnedgang.

Vi kan grille i dag og det bliver porterhouse-steaks med kartoffelsalat.

Vi kørte lidt rundt i dag, men kun75 km.