16. – 23. januar 2019 – Sydney

Det er ingen sag at rejse til Sydney når det tager mindre end 24 timer at komme derned selv med et lille stop i Dubai.

Udbuddet af underholdning undervejs er kolonormt og vi nåede at se 2 til 3 feel good film undervejs foruden at få vores skønhedssøvn.

Vi landede lidt før schedule i Sydney kl.22:20.

Selvom det var en kæmpe Airbus A380 der skulle tømmes for folk og fæ, var vi gennem immigration lidt over 23 og selvom der kun var et lille bagagebånd til dette store fly, kom vi også igennem bagagekontrollen uden nogen problemer før midnat.

Vi havde allerede hjemmefra besluttet at tage på lufthavnshotel – Rydges – og det var bare at trille kufferter og os derhen i denne meget lune aften og blive indlogeret og så se dyner, for selv om flyet var behageligt, er på langs i sengen meget bedre.

Dag 1 i Australien – Thelma og Louise

Og så får vi jo også serveret morgenmaden på hotellet – de næste 10 uger skal vi selv stå for det hele.

Den største beslutning næste dag er: Skal vi tage metroen eller en taxa? Taxaen vinder stort for det er meget varmt i dag, så det er godt at slippe for at slæbe.

Der er både bro- og vejafgifter hernede så de skal lige lægges til taxa-regningen. Men det ved vi jo godt.

YHA modtager os med åbne arme og dårlige internetforbindelser, men vi får et godt privat værelse med eget bad – nr. 234 – med udsigt både til Operahus, bro og et krydstogtskib ved kajen.

Tiden skal ikke spildes med pjat, så vi pakker lige ud og så er det ellers om at komme ud i byen.

Færgen til Neutral Bay og cafeen Thelma og Louise kalder og for første gang nogensinde får vi en plads på terrassen ud mod bugten. Her slår vi mindst et par øllers tid ihjel inden vi skal med færgen tilbage til Circular Quay(CQ).

Det er fredag eftermiddag og det bliver fejret med fredagsbar over hele byen, ligesom i alle andre byer i Australien. Australierne er meget sociale og ingen weekend uden en øl eller et glas vin med kolleger.

Vi har ikke tid til et glas, for vi skal på jagt efter supermarked,  Food Court og Liquor Store’n? Vi graver i hukommelsen og vandrer gade op og gade ned, men vi finder en af dem til sidst, så vi kan få købt ind til morgenmaden.

Nu kan vi med ro i sindet tage tilbage til vores hostel , hvor der er burgeraften på tagterrassen med udsigt til Harbour Bridge og Operahus sammen med en masse larmende unge.

Og  så er der Melbourne-tennis på TV, og kaffe og TimTam’s dertil samt den første rigtige nat i Australien.

Dag 2 i Australien – Darling Harbour

En kølig overskyet morgen – kun 28° – men vi skal på tour.

Går vi op mod Wynard Station begynder vi at falde over butikkerne. Her er Liquor Storen og vi kan få champagne fra Cloudy Bay.

Går vi videre ad Pitt Street og George Street – de 2 store hovedstrøg – dukker både Myers og Woolworth op så nu kan vi med ro i sindet vandre videre til Darling Harbour.

Som vi har været ude for før på vores ture, er det svært at genkende steder vi har været før. Det gælder også Darling Harbour hvor der er et byggeboom i gang. Vi erfarer også, at den gamle Mono-Rail er blevet nedlagt i 2013 efter 25 års virke.

Men hyggen er der dog stadig sammen med et væld af cafeer og restauranter. Vi finder en på 1. sal i den gamle arkade med god udsigt over havnen og skal bare lige have en Flat White(latte). Men da vi studerer spisekortet har de også Barramundi Fish and Chips. Det kan vi ikke modstå.

Mætte er vi nu klar til den store indkøbstur. Rygsække bliver fyldt med  alle daglige fornødenheder incl. køkkenruller og TimTam’s samt sushi til vores aftensmad.

Dag 3 i Australien – Harbour Bridge og Cockatoo Island

En kølig overskyet morgen her ved 7-tiden – kun 25° – så morgenmaden tages til 7-News i fjernsynet.

Men vejret er OK til en gåtur over Sydney Harbour Bridge til North Sydney hvor en af vores gamle cafeer frister med Flat White og Muffin.

Men målet for dagen er Cockatoo Island, så vi må lige have et par tog tilbage til CQ og finde en færge der går til øen. Det er der vist et par stykker der gør. Men der er også masser af ferie- og weekend folk der vil derover – så stil op i køen!

Øen har masser af historie startende som straffekoloni for vaneforbrydere, senere som skibsværft – især ifm verdenskrigene, og nu mest som feriekoloni med masser af faste telte i alle størrelser. Der er mange der indlogerer sig Nytårsaften for at se fyrværkeriet fra Harbour Bridge herfra. Et spændende besøg, men også en stor ø at gå rundt.

Dovenskaben sætter ind herefter så vi nøjes med at købe Take Away fra havnefronten.

Og vi orker ikke at se Federer tabe i Australian Open.

Dag 4 i Australien – Bondi Beach

Vi føler os totalt udsovet her til morgen, men må alligevel gnide øjnene lidt da Operahuset er forsvundet fra vores udsigt i løbet af natten. Hvorfor? Fordi det største krydstogtskib vi nogensinde har set har lagt til kaj.

Ovation of the Seas

Kæmpe krydstogtskib i Sydney Harbour

Det regner søreme her til morgen så nogle af de daglige sysler får pludselig tildelt lidt tid: Morgennyhederne fra 7News, dagbogen og computeren!

Men det klarer op og lidt over 12 tager vi bus 333 på vej mod Bondi Beach og det tager en lille times tid derud.

Først frokost og så motion. En tur ad stierne langs kysten op mod Tamarama Beach med skønne udsigter over Stillehavet og fantastiske stenformationer og en masse fiskere og motionister selv i denne varme – og vi skal jo tilbage igen til Bondi.

Stranden er inddelt i forskellige områder for henholdsvis badende og surfende af sikkerhedsmæssige årsager.

Der er gode surferbølger her – også hvor der bades – og det kræver både kræfter og held at stå imod bølgerne – og jeg som hader at få vand i ørerne. Også selv om det er 23° varmt. Svømning er udelukket undtagen hvis man er en dybhavsfisk.

Atter dovner vi med aftensmaden selvom YHA har et udmærket fælleskøkken. Og vi tager os også tid til at se Djokovitz vinde sin kamp i Australian Open.

Dag 5 i Australien – Botanic Garden samt Watsons Bay

Ingen tur til Sydney uden en tur i Botanic Garden. Den bringer os også forbi Operahuset hvor de pt roder med at gøre klar til “Australia Day” som er den 26. janaur.

Botanic Garden er en flot park med vækster fra mange forskellige lande og heldigvis også mange store træer som giver skygge for solen for temperaturen er ved at krybe godt opefter og vi forventer omkring 40° de kommende dage.

Allerede nu er det varmt selvom der også er en brise fra Øst, men man bliver efterhånden vant til at gå rundt og være svedig og klam.

Så hjælper det lidt med en færgetur og luft i håret, fx til Watsons Bay som er et af vores must-steder.

Her ligger Doyles ved Fisherman’s Wharf og de er altid god for en god fiskeret, og efter nogle glas hvidvin gør en lur på græsplænen lige ved underværker inden vi skal tilbage til Sydney.

Dag 6 i Australien – Manly

Manly er vores absolutte favoritsted i Sydney.

En skøn færgetur derover. Corso’en fra havnen og ned til stranden ved Stillehavet.  Her findes den skønneste lille stille bugt, der er fantastisk til en svømmetur.

Det er kun at pakke badetøjet og madkurven og tage afsted. Og selv uden madkurv klarer vi den, for der er masser af små vandingssteder over det hele.

Trænger een til motion er der en fantastisk walk på en times tid eller to rundt om pynten, som er en af indgangene – North Head –  til Sydney Harbour.

Det er atter en meget varm dag så en plads i skyggen er nødvendig, men vandet er eller føles ihvertfald iskoldt.

De har også fået “rejsekort” her i Sydney, med det er ikke for hvide mennesker. Hvorfor en tur med bus, tog eller færge koster hvad den koster – tjah?

Så her på vores sidste dag i Sydney skal vi jo lige prøve at regne på hvor meget der skal stå på kortet for at komme til Darling Harbour med færgen – og det sammen med at vi skal passe færgetiderne – sidste færge hjem you know – gør at vi tager den nemmeste – og billigste løsning -toget.

Afskedsmiddag på en lille restaurant på 1. sal med udsigt over hele havnen og alle dens lys og dens leben kan vist ikke være bedre.

Nu skal vi bare tilbage til YHA og pakke så vi er klar til afrejse i morgen.

Billeder fra den første uges tid kan ses her.