17. marts til 23. marts 2023 – Walpole til Busselton

17. marts 2023 – Walpole – Tree Top Walk, Peaceful Bay og Fish&Chips

Det er en kølig overskyet morgen i dag, lige omkring de 20 grader. Morgennyhederne fra 7’eren kører i baggrunden til morgenmaden.

Vi skal på Tree-Top Walk i dag, men på vejen skal vilige runde Walpole Jetty’en som vi skal på tur fra i morgen – bare så vi ved hvor den er.

Vi fortsætter mod ”Tree Top Walk” centret og formedelst adgangskort prøver vi atter en gang at bevæge os mellem trætoppene 40 m over jorden. Spændende igen.

De kæmpestore udhulede eucalyptustræer undlod vi denne gang.

Maven kalder og flere Visitor Centre anbefaler fiskebutikken i Peaceful Bay og der måtte vi også hen.

Fish&Chips var det med 3 forskellige fiskearter at vælge imellem – vi tog Redsnapper – og de levede helt op til de rosende ord.

Vi runder lige stranden der inden kursen sættes mod vores camp og eftermiddagskaffen.

Vi har kænguruer i ”baghaven” og på golfbanen bagved og dem må vi lige besøge inden eftermiddagskaffen kalder og nogle byger kommer forbi.

18. marts 2023 – Walpole til Margaret River – Bådtur og Pemberton

Vi er lidt tidligt oppe i dag for vi har en aftale med en bådejer 9:45.

Og vi skal også lige pakke og tjekke ud herfra og huske at sige farvel til stedet.

Vi når det hele.

Gary og Charles tager imod os og omkring 40 andre deltagere.

Og så er der afgang og vi sidder lige bag ”Captain” Gary.

Han er ”historie” fortæller og da han hører vi er fra DK er han straks sporet ind på prins Carl der blev kong Håkon da Norge og Sverige deltes i 1905.

Og på forunderlig vis og ad omveje endte vi ved Australien i Walpole.

En god fortæller var han og meget vidende tilmed.

Kaffe/the pause undervejs med hjemmebagt kage inden vi efter 2½ times cruise slippes løs på landevejene de næste 250 km med et enkelt cafestop i Pemberton inden vi lidt i 17 lander ved vores campingplads i Margaret River.

Afslapning med rom+cola på terrassen inden det mørkner til og så en skøn laksemiddag inden vi må se hvad der sker i verdenen omkring os i TV.

Se nogle billeder fra Walpole her. Når du har set billederne kommer du videre ved at bruge returtasten.

Søndag den 19. marts 2023 – Margaret River – Hamelin Bay og stingray’s, Prevelly, Australian Idol

En stille og rolig morgen og sol fra en skyfri himmel – det bliver hot i dag.

Men vi skal på tur i dag – det Indiske Ocean kalder og det gør nogle graciøse ”dyr” også.

Vi tager Bussell HWY sydover og header Hamelin Bay. Nede ved den gamle forfaldne bro holder de til – stingray’s – eller rokker på dansk.

De svømmer helt ind til stranden og man nærmest vader rundt i dem og børnene er helt vilde med at røre ved dem. Det er vi andre også!

Vi tager Caves Road nordpå igen med et lille stop ved Boranup Forest – træerne er usandsynligt høje ”Down Under”.

Vi fortsætter op mod Prevelly hvor vi finder en god cafe/restaurant til et frokoststop med en superb lamb-burger.

Turen går videre til Margaret River Mouth hvor floden løber – det skulle den i hvert fald – ud i havet.

Her er kæmpe bølger som vindsurfere og kitesurfere prøver at forcere.

Tilbage mod ”vores by” finder vi let Coles for lidt indkøb, men at finde vores camp igen er lidt af en opgave og vi må lige tage kortet i mobilen til hjælp – Gerda klarer det ikke.

Rom+Cola på terrassen inden middagen dulmer nerverne inden middagen: Laks og salat.

Og så er der Australian Idol i TV – de 6 sidste – hvor de skal finde de 3 finalister. Næste søndag skal de finde vinderen.

Mandag den 20. marts 2023 – Margaret River – Vintur

Vejret er til vintur i dag – og det skal vi.

10:15 henter ”Cher’s Winery Tours” os ved campen sammen med 2 AUS’ere og flere støder til efterhånden også 4 unge mænd.

Vores chauffør/guide Chris er en hyggelig fyr og undervejs – viser det sig – også en god medhjælper i Winerierne.

Første stop er Brown Hill Estate øst for Margaret River. Vi bliver bænket udendørs og smager 5 forskellige vine. Ikke glasfulde, men nok til at smage igennem, vi skal jo flere steder i dag.

Vi har jo nogle dage tilbage i AUS så vi kan jo forkæle os med nogle rigtig gode vine de sidste dage så der bliver købt lidt ind.

Nu går det nordover til Jarvis Estate hvor svenske Ulf regerer.

Vi kommer også forbi Margaret River Dairy Company hvor lidt ost kommer i posen – altid godt til rødvin – inden vi også besøger et Chocolate Co.

Men så gælder det også Bettenay Wines inden vi slutter af hos Steve Hughes på ”The Grove Vineyard”.

Der blev vist lige indkøbt for 230 AUD vine til resten af turen, men også et par søde der skal med hele vejen hjem til DK, der er jo snart vinklubmøde i VGB hos os engang i april.

En god og hyggelig og velsmagende tur.

Tirsdag den 21. marts 2023 – Margaret River til Busselton – Lavender Cafe, Yallingup og Smith’s Beach

En kølig morgen i skyggen, men solen varmer hurtigt op. Vi er ret gode til at passe tiden, ikke afgang før og heller ikke efter 10. Præcis 10 er vi afsted.

På vores vintur i går hørte vi rosende ord om bageren i Margaret River så den runder vi lige til kaffe + kage + croissant inden vejene kalder.

Gerda sættes til Gracetown så vi er sikre på at ramme de små veje isf HWY’s.

Derefter følger vi Caves Road nordover.

Den går lige gennem vindistrikter så vi bestiller ikke andetend kigge på skilte med drueklaser.

Før Yallingup stopper vi lige op ved Cafe Lavender for en kop kaffe og lidt kage inden vi fortsætter mod stranden ved Yallingup med badende og surfere – vi har badet der før – helt sikkert.

Men vi kører ned til Smiths Beach med dønninger med kraft så én ikke undgår at blive væltet omkuld og få både vand og sand i ørene.

Caves Road følger både østkysten og nordkysten og fører os lige til Busselton og vores logi i Big4-parken der – chalet 13 – lige efter kl. 15.

Så slappes der.

Grill’en er optaget til aften, men heldigvis er der emhætte i vores chalet så bøfferne er reddet.

Lidt PC-arbejde til god ”klassisk” musik fra TV’et er lige til at klare.

Se nogle billeder fra Margaret River her. Når du har set billederne kommer du videre ved at bruge returtasten. .

Onsdag den 22. marts 2023 – Busselton – Jetty’en, Kent Street Bakery og badetur

En lun morgen – det skulle blive varmt i dag – så morgenmaden indtages i skyggen på terrassen. Lækkert.

Det er Jetty-dag i dag og før 10 er vi der.

Nu skal vi bare gå de 1.841 m der er ud for enden af ”broen”. Man kunne tage toget, men vi går.

Det er varmt – sidst i tyverne – men vi har husket at tage vand med.

Sidst vi var her var vi også i undervandslaboratoriet – i dag nøjes vi med turen frem og tilbage.

Det tærer hårdt på kræfterne, men så får vi lige et tip om byens bedste bager ved figentræet – og den var god.

Bagere i AUS er ikke bare bagere, de har alt fra brød, kager og tærter til kødtærter af alle mulige slags så de er velbesøgt af alle der med vilje har glemt madpakken, vi har også brugt dem en del gange.

Der var varmt i byen så havet kalder da vi er hjemme igen. Der er fralandsvind og havet spejlblankt, stranden god og havbunden jævn. Et skønt bad der lige må gentages for en ordens skyld og temperaturen målt til 24,2 grader. Skønt!

En fingerbølgople (det er størrelse og udseende) med 4 lange ”fangarme” er der en del af – formentlig uskadelige.

Der grilles bøffer i dag – grillen var ledig.

Hjemmesiden er ”oppe” igen så billeder kan loades uden problemer – det må have været noget med Wi-Fi signalet.

Torsdag den 23. marts 2023 – Busselton – morgenbad, Cape Naturaliste og Yallingup

Morgenbadet kalder – skønt fladt vand – og de små gopler er der stadig.

Og så hjem til grillen for vi har både bacon og æg. Og jeg får en snak med gruppen fra Perth af, der havde et væddemål i gang om hvor jeg kom fra! Ingen gæt på DK!

Men vi skal på tur, Caves Road kalder, så vi kører vestover mod Dunsborough og ud til fyret på Cape Naturaliste. Et lille sødt fyr som vi også har besøgt før. Vi nøjes med at gå omkring sammen med en hel masse irriterende fluer, men jeg=FV havde heldigvis husket mit fluenet.

Men maven kalder også og ved Yallingup falder vi over et mindre herresæde – nu hotel og restaurant – Cave’s House – hvor vi får en udmærket velsmagende: Fish&Chips.

Men så kalder stranden også. Frem med badetøj og flugtstole og så kan vi sidde og se på surfernes forsøg på at bekæmpe de store brækkende søer. Et par badeture blev det også til.

På vej hjem ser vi en masse både for ankerbøjer i Geographe Bay, totalt åben for nordenvinde. Jeg ville ikke turde have vores båd liggende der.

Se nogle billeder fra Busselton her.

Og hjemturen starter lige her.