26. februar til 8. marts 2023 – Perth til Bremer Bay

Søndag den 26. februar 2023 – Val & Patsy – Shipwreck Museum og Fremantle Yacht Club

Det rumsterer lidt ved 7-tiden så det er brusetid. Patsy er i gang med at diske op med morgenmaden – det er vi helt vant til.

Patsy har en plan i dag: Skibsvrag museet. Val kører os derind efter at han har fodret Magpie’rne – ikke Galahs.

Det er et spændende museum baseret på de forsøg – lige fra 1600-tallet – der har været på at ”bringe guld og grønne skove” hjem til Europa, her især krydderier og silke, men også finde guld.

Vi 3 var på en guidet tur med Chris – han var dødgod -især møntet på Perth og omegn og Swan’s udløb i Stillehavet.

Agnes syntes at frokosten skal indtages i Fremantle Yacht Club så vi vader i 40 graders varme en hel km til klubben – bliver næsten medlemmer for en dag – og får en lækker fiskemenu.

Heldigvis går der en bus tilbage til stationen – hvor alle togene holder ”ferie” i dag – men en ny bus kører os til stationen hvor Val henter os til kaffe/masser af kagebord, inden det bliver slappetid.

Middagen nydes til solnedgangen ned ved Swan River sammen med nogle myg, men de glemte at efterlade stik – på mig i hvert fald.

Mandag den 27. februar 2023 – Val & Patsy – Botanic Garden og solnedgang over det Indiske Ocean

Vi er først oppe i dag og så følger Val & Patsy.

Vi har en aftale i dag med en guide i Botanic Garden kl. 10 – Barbara – der viser rundt i blomsterhaven.

Hun forklarer og fortæller rigtig godt på 1½ times rundgang. Så trænger vi også til en gang kaffe + muffin inden Patsy lige har en lille ”brotur” inden vi kommer hjem til frokost.

Jeg får lige vist Val vores Website, der ligger jo også billeder fra tidligere ture hvor de har været med.

Og så bliver der slappet – på alle fronter – tror jeg. Jeg sætter mig i haven og nyder stilheden og en enkelt edderkop.

Val tager os lige på en walk der ender nede ved Swan River og forbi havnen inden Patsy kører os til Cottesloe for at nyde solnedgangen over det Indiske Hav.

Og så hjem til Patsy’s overdådige middagsbord.

Tirsdag den 28. februar 2023 – Perth til Hyden – Coles, Brookton, Rondinin og Wave Rock

Der er stille lige til kl. 8 her til morgen – Patsy lader os vist sove længe.

Vi fik pakker det meste i går så nu skal det bare ud i bilen.

En rolig morgen og farvel er ikke rigtig farvel for vi ses i Swan Valley inden vi skal flyve hjem.

Ved 10-tiden er vi afsted og nu skal vi lige finde Coles til lidt indkøb og det er ikke let i Perth – ikke fordi de ikke findes – men vi skal finde dem. Men vi får købt ind!

Nu skal vi bare finde ud af byen. Det er ikke let. Hverken Gerda eller vi eller byen er enige om de spøjse vejføringer, men det lykkes til sidst efter mange omveje.

2-sporede veje er der masser af, overhalingsspor en gang i mellem og byer langt imellem.

Så i Brooktown må vi lige udnytte at der er  en bager med kaffe og kage og i Kondinin en Bottleshop så vi kan hjembringe lidt rødvin til maden.

Vi får cabin 6 med udsigt til ”kiosk”en og det leben der er der og et ”rødt” træ lige udenfor døren.

Vi må lige op se om Wave Rock er der endnu.

Og så tilbage til vores tirsdagskylling.

Og ikke sent i seng efter en lang køredag (359 km).

Se billeder fra Perth her.

Onsdag den 1. marts 2023 – Hyden – Wave Rock

Vores ravn har været på fra tidlig morgen af.

Det er bacondag i dag. ”Stegesoen” i vores cabin fungerer ikke så grillen udenfor må holde for og den klarer både bacon og spejlæg – skønt morgenmåltid.

Bagefter må vi lige hen og se om Wave Rock er der endnu og jeg tager lige en tur til toppen.

Starten på ”Hippo’s Yawn Loop” er lige nedenfor – spændende – så det tager vi, og det bliver 1½ times walk i 30 grader og uden vandflasker, lidt dumt, men en god walk og vi kom tilbage.

Temperaturen stioger stadig så dagen er mest til stille arbejder: Billeder og dagbog – men så skal vi også ind til bageren i Hyden, det er jo en vane, vi har været der engang før, og have en kop kaffe og en kage (hver).

Der er også et lille supermarked til de få fornødenheder.

Wave Rock kalder på et solnedgangsbillede, så det tager vi inden skyerne tager overhånd

Rom og cola før middagen på terrassen nu hvor skyerne er kommet er bare lækkert.

Aftensmaden er ”bare” oste/pølse/rødvinsbord på terrassen lige til kl. 20:30 i en skøn lun (ikke for varm) aften.

Torsdag den 2. marts 2023 – Hyden til Hopetoun – A40 og Ravensthorpe

Det er overskyet til morgen så Wave Rock siger vi skal sove videre. Så det gør vi. Vi skaljo først være ude kl. 10.

Kiosken har fluenet (til hovedet) og sådan et par stykker bliver straks indkøbt – og de passer til min Aussiehat og så kan vi gå til Wave Rock uden at blive generet af fluerne.

Vi siger pænt farvel for aller-sidste gang!

1 minut i 10 er vi afsted.

Vi har en lang tur foran os og en ligeud landevej så vi udnytter de 110 km/tm.

Vi passerer et par småbyer undervejs, men mest kun en samling spredte huse, men Roadhouse’s ser vi først i Ravensthorpe i form af en BP tankstation, men der får vi også stillet sulten inden de sidste 50 km til Hopetoun Camping hvor vi får tildelt cabin 9 – lige ved klitterne og med havkig mod SW.

Der er bord og bænke oppe i klitten hvor vi lige nyder en ankomstkaffe inden vi går campen rundt og også finder stien til stranden. Der er pt bølger fra SØ. Men lad os se i morgen tidlig.

Fredag den 3. marts 2023 – Hopetoun – Bytur, Wilkinson Lookout, Rokke og solnedgang

Morgenbadet springes over, men morgenmaden indtages ved stenbordet med udsigt over Sydhavet, der er helt fladt og kun ved nogle rev skummer det lidt.

Der er skyer på himlen men dem får sol og brise hurtigt kål på.

Det er vanskeligt at være ”IT”er her. Jeg går hele campen rundt for at finde et sted med ordentlig dækning. Umuligt. Kun indenfor 20 m fra kontoret er OK, men det er midt på vendepladsen.

Vi skal lige rundt i byen, og starter i IGA med lidt indkøb – også af 4 ispinde som vi fortærer sammen med et par kopper kaffe fra bageren.

Biblioteket (ved Kommunen) besøges lige og de åbner allerede kl. 9 så der skal vi lige føre hjemmesiden ajour i morgen.

Byen’s udsigtspunkt – Wilkinson lookout (eller Capt. Douglas) besøges også.

Men dagens højdepunkt er solnedgangen over Sydhavet og en delfin blander sig i det.

Men det allerstørste var nok alligevel da vi lige tog et havbad og en ”kæmpestor” Rokke svømmede lige rundt om os og den VAR stor – mindst 2 m i længden. Farlig? Det ved vi ikke rigtigt.

Lørdag den 4. marts 2023 – Hopetoun – Internet, ”Rådhuset” og Camp-kontoret

Vi er tidligt oppe i dag for vi har en aftale på Biblioteket kl. 8.

Troede vi, men de har slet ikke åbent i weekend’en.

Men vi skal bruge deres WiFi så vi slår os ned på deres dørtærskel lige så længe der er strøm på PC’en.

Vi holder ud et par timer.

Campens WiFi dækker kun lige rundt om kontoret. Så da PC’en er ladet op sætter vi os i haven der sammen med huskatten.

Osv

Søndag den 5. marts 2023 – Hopetoun til Esperance – Munglinup RH og Bunnings

Det er afrejsedag i dag. Der er en kølig vind fra havet så morgenkaffen tages inde til 7News.

Som sædvanlig trækker vi den til det sidste og skal lige nyde synet over stranden og Sydhavet.

10 i 10 er klokken da vi afleverer nøglen og siger pænt farvel til huskatten.

Vi kører nordpå ad landevejen de første 20 km og tager så Jerdacuttup Road med kurs mod Munglinup.

Gerda får nykker og vil have os op til HWY 1, men vi holder fast på ruten.

Vi kan til sidst ikke undgå HWY 1 og slet ikke Munglinup Roadhouse for kaffe og pie og til trængt pause, inden de sidste 100 km til Esperance og vores logi lige ud til Esplanaden, men først skal vi lige forbi Bunnings varehus og købe nogle camp-stole inden.

Godt indlogeret skal vi lige på indkøb – på gåben – i Woolworth, men de holder søndgaslukket – det har vi aldrig set før – så i stedet må IGA holde for og den lokale Bottleshop har ”altid” åbent, så middagen reddes trods alt.

Kaffen indtages på græsplænen indtil solen går bag nogle skyer og den kølige vind fra havbugten tager over.

Men der er jo altid noget PC-arbejde der skal klares.

Og også nyde vores laksemiddag  – så vi helt glemmer at spise vores kage til aftenkaffen.

Se de sidste dages billeder her.

Mandag den 6. marts 2023 – Esperance – Labour Day

Det er overskyet til morgen og vind fra havet så morgenmaden tages inde.

Agnes skal kigge på billeder så jeg ville gå en tur, men nu regner det søreme og vinden ved heller ikke hvad den vil.

Først ved 12-tiden er det sidde-ude vejr, men det går hurtigt over igen.

Men vi skal også på indkøb. Og Woolworth er stadig lukket, men spørger man sig for får vi at vide at det er Labour-Day i dag, så alle butikker i hele byen er lukket.

Kun vores lokale IGA og den franske bager har åbent.

Når vi nu har startet bilen kan vi jo lige køre ned til vores camp fra 2019 – genkendelsens glæde.

Hjem til kaffe + croissanter som frokost for det var ikke til at opdrive toast i hele byen. Et par boller til morgenmaden fik vi dog.

Så vi må nøjes med TV og PC’eren.

Tirsdag den 7. marts 2023 – Esperance – Bandy Creek Harbour og Lucky Bay

En lun morgen. Vi skal på tur i dag. Først lidt morgenmad selvfølgelig, men så er vi også afsted.

Gerda tager den lette vej til Bandy Creek, men broen over Creek’en er blevet lukket for biler, så nu må vi den store vej uden om men så er vi også på ”havnesiden” af Creek’en.

Vi har taget kaffe med og flugtstolene kommer frem og nu kan vi sidde og nyde udsigten.

Sandet er specielt ved strandene her: Finkornet og så bliver det meget kompakt ved strandene her.

Selvom vi er i lejet bil skal vi da lige prøve at køre på stranden inden vi skal videre mod Lucky Bay og NationalParken der.

Det er lige før vi skal på Gravel Road for at komme derud.

Et flot område med klipperne rundt om og stor sandstrand både til afslapning og badning og også store brydende dønninger. Fascinerende.

Det er det også da vi støder på en kænguru – vi kigger på hinanden og så hopper hun afsted for senere at dukke op sammen med sin Joey som dier hos hende – fascinerende – og hun var helt ligeglad med os.

Det var en NationalPark vi var i så vi måtte lige betale 8 AUD for at komme derind, men de var givet godt ud.

Onsdag den 8. marts 2023 – Esperance – Beach’es

En stille morgen ved vores logi. Agnes har lidt computerarbejde og jeg sidder og nyder solen på græsplænen og får besøg af (værts)hunden.

Vejret er godt med en brise fra syd så det er tid til en tur rundt til områdets strande og udsigtspunkter.

Oppe fra Rotary lookout’et kan vi både se til vores logi og ud over West Beach.

Vi tager hver eneste P-plads på ruten og i Fourth Beach er et par dragesurfere i gang med at bekæmpe bølgerne og en tredje blander sig i legen.

Blandingen af bølger, rev og klipper skaber et smukt look over Sydhavet.

På tilbagevejen runder vi Pink Lake, en ret stor sø på 10-15 kvadratkilometer.

Da vi var her for 4 år siden levede den helt op til navnet, men nu ligner den bare en helt almindelig sø.

Indkøb til de næste par dage klares på hjemturen for vi ved ikke hvad næste destination – Bremer Bay – vil bringe.

Men vi kan jo se nogle billeder her.