2012-04-08 – Great Ocean Road – 1

Vi har opdaget, at der går tog til lufthavnen, og når vi selv kan rulle vores kufferter fra Quay West Suites og ned til Circular Quay Station er det en både billigere – vores 7 dages kort gjaldt stadig – og meget sikrere måde at komme derud på, men der skal også løses en særlig billet for at komme ind i selve lufthavnen.

Turen fra Sydney til Melbourne bliver afsked med New South Wales og gensyn med Victoria. Flyet var forsinket, bagagen tog en herregård af tid, og så var der langt – hele 41,70 AUD i taxipenge – til MAUI, hvor vi skulle hente vores Campervan.

Den skulle jo lige gennemgås og vises. Det gik ikke helt så hurtigt, som denne lille video:

Heldigvis lå Coles Supermarked lige ved siden af, så vi kunne få fyldt den store indkøbsvogn med alt fra øl, vin, kaffe, bøffer, salat, olie, dressing, TimTam’s, salt og peber mv.

Helst i en ruf, for der er stykke vej til Ballarat, og det bliver mørkt ved 18-tiden. Vi skal nå at finde en campingplads inden, for hernede er der altså kænguruer, så natkørsel kan ikke anbefales.

Vi nåede frem i det sidste lys og fandt en OK plads i Eureka – en forstad til Ballarat.

Eureka er stedet for det historiske Eureka Stockade oprør i 1854 blandt australske guldgravere i Ballarat. Oprøret fandt sted efter uenigheder med de lokale myndigheder om gravernes (the diggers) rettigheder og påtvungne afgifter og kulminerede 3. december 1854 med et slag ved mineområdet Eureka, der kostede 35 mennesker livet. Efter slaget blev der i Victoria iværksat en række politiske reformer, der blandt andet gav guldgraverne (the diggers) valgret.

Igen en lun aften og grillen i vores camper blev indviet med bravour. Det er en rigtig god ide med den indbyggede BBQ.

Ovenpå storbyen, var det en hel lise at gå til ro på et sted, hvor vi kun kunne høre naturens lyde, og dejligt at vågne op til lyden af masser af fuglestemmer, isat lidt skræppen fra Kakaduer.

Næste dag var skærtorsdag – heldigvis ikke en fridag i Australien, vi har lige 171 km til Lorne, men med 110 på de smalle tosporede veje, går det som en mis.

Landskabet var for en stor del farmland iblandet lidt bush og lidt skov. Hyggeligt og dejlig velkendt fra vores tidligere ture.

Det sidste stykke mod Lorne var ad en snoet bjergvej gennem Otway Ranges, en smuk tur. De var ved at brænde underskoven af her for at undgå bushfires, så der var en del røg over vejen, og enkelte steder også åbenlys ild.

Lorne er en ferieby af rang, den ligger superflot ved Sydhavet med fantastiske strande, og er også starten på Great Ocean Road. Vi havde ikke bestilt plads på campingpladsen i forvejen, men heldet var med os, i hvert fald fik vi den første nat på et ”powered site”.

Næste dag var Langfredag og ”store påske rykind dag” hernede, hele Victoria var ”On the move”. Påsken er også det tidspunkt, hvor badesæsonen egentlig stopper i Victoria. Livredderne har sidste arbejdsdag 2. påskedag, og herefter er vi overladt til os selv, når vi vil bade i Sydhavet.

Vores små uskyldige ”blå” øjne gjorde, at vi næste dag fik lov at flytte fra vores powered site til et unpowered på samme plads, men vi er selvforsynende, så det gjorde ingenting – næste overnatning var reddet.

Stranden i Lorne slår sommer-Bellevue med flere længder her Langfredag eftermiddag. Her er fantastisk smukt, og lyden fra brændingen er bare lækker at høre på.

Den lokale ”Lorne Surf Live Saving Club” måtte holde for med udsigt over strand og hav og en lækker Fish and Chips, de har virkelig forstand på at lave det – og så en stor ØL.

Vi er oppe på 34 grader i dag og en kraftig vind fra land, men det er kun befriende.

Til gengæld har vinden fået tag i gløderne fra gårsdagens afbrænding, og fået det til at blusse op, så vi har glæde af lugten af brændt træ det meste af eftermiddagen.

Vi var lige inde og shoppe og i løbet af de 15 minutter, var temperaturen lige droppet 6 grader, og senere måtte aftensmaden indtages i camperen.

Næste morgen var vi nede på 16 grader. Vejret skifter åbenbart hurtigt hernede.

De seneste dage har vi boet ved bredden af Erskine River, og vi må jo lige køre op til Erskine Falls inden vi sætter kursen mod Apollo Bay – at af vores favoritsteder på kysten her.

Turen fra Lorne til Apollo Bay løber hele tiden på kanten af landet ud mod Sydhavet med usandsynlige views over kysten. Vi har kørt turen et par gange før, men det er første gang vi kører fra øst mod vest.

Great Ocean Road – stykket fra Lorne til Apollo Bay på 45 km – er bygget af hjemvendte soldater fra 1. verdenskrig. Byggeriet startede i 1920 og sluttede i 1932. Der var 3000 mand til at bygge vejen, som var svær at bygge, for det er ikke naturligt, at der skulle være en vej der, så der skulle graves og hugges ud til vej, og det var altså før de store entreprenørmaskiners tid.

Apollo Bay er et must for os, det er en skøn by, med dejlige strande og omgivet af den smukkeste natur med bløde bakker, og så har vi også nogle dejlige minder herfra. Vi havde bestilt campsite i Apollo Bay hjemmefra, fordi vi skulle være her i påsken, men det er også første, sidste og eneste reservation vi har på denne tur med Campervan. Resten af vejen til Adelaide satser vi på heldet.

I morgen tager vi til Bimbi Park i Great Otway National Park. Her skulle være koalaer, opossums, kænguruer og alskens fugleliv.

Hilsen fra campingfolket

Agnes + Flemming

Se billederne fra 2012-04-08 – Apollo Bay

Her kommer næste skriv hjem.